úterý 10. listopadu 2015

Domov je tam, kde je knihovna

Sedím v pokoji a prohlížím si svou knihovnu. Konečně se mi podařilo ji uspořádat tak, že mi to vyhovuje, alespoň prozatím. 

Nedávno jsem se totiž přestěhovala a to samozřejmě znamenalo, přetahat všechny své knihy z bodu A do bodu B, což vůbec nebyl jednoduchý úkol a tak jsem si řekla, že si to musím zpříjemnit a pořídila jsem si za odměnu dvě nové knihovny z Ikey. Musím uznat, že vypadají moc hezky. Často si je jen tak, s úsměvem na tváři, zálibně prohlížím. A když jsem si je tak prohlížela dneska, napadlo mě zamyslet se, co pro mě vlastně moje knihovna znamená…


Když jsem se stěhovala, vždycky jsem myslela nejdříve na knihy a pak až na to ostatní. Já totiž moc jiných věcí, kromě knih vlastně ani nemám. Lidé okolo mě se mi až smáli, jak neustále přemýšlím, kam svou novou knihovnu postavím a s jakou starostlivostí a pečlivostí balím svoje knížky, ukládám je a zase vybaluji. Ale já si prostě nemůžu pomoct, pro mě je to vážně poklad. A měla jsem velkou radost, že si budu moci koupit novou knihovnu, protože to přece znamená nové místo na knihy! Jupí! Co víc si může knihomol přát?

S novou knihovnou ale vždycky vyvstane problém, jak si ji uspořádat… A já jsem v některých věcech opravdu perfekcionistka a knihovna je bohužel (či bohudík?) jednou z těch věcí, takže uložit si do ní knížky tak, aby mi to vyhovovalo, to je pro mě záležitost na dlouhé a dlouhé týdny. A přitom možností je tolik! Například řazení podle barev se mi velice líbí, ale zjistila jsem, že u mě to prostě nefunguje. Nesnesu, když jsou knihy ze série či knihy od jednoho autora vzdálené daleko od sebe, nejraději je mám pěkně pohromadě. Takže tahle možnost padá. Další možností je uspořádat knížky prostě pěkně za sebou, nejlépe podle velikosti. Jenomže to je na mě zase hodně sterilní, působí to pak jako police v knihkupectví a já rozhodně nechci sterilní knihovnu…


Knihovna je pro mě tím posledním místem, které by mělo být sterilní. Musí přece být osobitá, vždyť je to velice osobní záležitost! Měla by vyjadřovat to, jaká jsem. Nejen, jaká jsem čtenářka, ale i to, jaká jsem osobnost. Když se na ni podívá člověk, který mě dobře zná, mělo by mu hned být jasné, že je to právě moje knihovna a když se na ni podívá člověk, který mě nezná zase tak dobře, měl by si podle ní být schopen udělat na mě určitý obrázek.


Když se tak dívám na svou knihovnu, tak si říkám, že o mně snad něco málo vypovídá. Jistě, je poněkud chaotická a přesně tak bych asi definovala i sebe a svůj život - tak trošičku chaotický. Většinou knížky řadím podle žánru a oblíbenosti, takže v těch policích, které jsou nejvíce na očích, najdete mé největší oblíbence - historické romány, některé fantasy knihy a odbornou literaturu k historii. Pak mám taky svou "fandom" poličku, na níž najdete Pána Prstenů, Harryho Pottera, Zaklínače, Letopisy Narnie a Hunger games. To jsou totiž naprosté srdcovky a proto si zaslouží speciální místo!




V nejspodnějších policích naopak najdete knížky, které mě zase tak moc neuchvátily. V minulosti jsem prohlašovala, že bych se nikdy žádné knihy nemohla zbavit, ale teď už to vidím přece jenom zase trošku jinak. Není totiž žádný důvod, proč bych měla shromažďovat knihy, které se mi jednoduše nelíbily, a vím, že se k nim v budoucnu už nikdy nevrátím. Navíc, mohou přece udělat radost někomu jinému, tak proč je jen tak hromadit…

Další věcí, které si rozhodně všimnete, když se podíváte na mou knihovnu, je ta, že si ráda vystavuji různé věcičky. S oblibou se obklopuji pěknými věcmi, navíc takovými, které pro mě mají nějaký hlubší význam. Většinou to jsou dárky nebo předměty, které mi připomínají různé události, místa, zážitky, lidi,… Možná to působí trošku přeplácaně nebo neuspořádaně, ale tak to mám prostě ráda.

Má sbírka "soviček"…


Zkrátka, knihovna je pro mě velice důležitá. Vyjadřuje to, jaká jsem, jsou v ní uloženy mé největší poklady a ukrývá mnohé světy, příběhy a mnohá dobrodružství a zážitky. Vždyť je to něco jako skříň do Narnie, stačí do ní sáhnout, vytáhnout nějakou knížku a už jste někde docela jinde, v jiném čase, v jiném světě. Proto si knihovna zaslouží zvláštní pozornost, proto budu během stěhování vždy nejprve řešit, kam ji postavím a jak. A třeba jednou bude má knihovna vypadat nějak podobně…


Co vy a vaše knihovna? Jaké preferujete uspořádání? Pokud máte svou knihovnu na blogu nafocenou, určitě mi do komentářů hoďte odkaz, jako většina knihomolů si totiž ráda prohlížím cizí knihovny :)

6 komentářů:

Knižné Maniačky řekl(a)...

Milujem podobné články, rada načumujem na cudzie knihovničky :D
Máš to naozaj pekne usporiadané, je v tom aj kus teba, hlavne tie drobnosti pri knihách, to mám tiež rada :)
Ja osobne mám knižky pousporiadané podobne, série a žánre. Na takých menej viditeľných miestach mám tiež knihy, ktoré ma veľmi nezaujali :)))

Lucy Lillianne řekl(a)...

Já skládám podle nakladatelů. Ať jsou loga hezky u sebe. Samozřejmě je důležité mít pospolu série a autory. Podle barev je to krásné, ale neužitečné. A tady starší článek s mojí knihovničkou. Už pár knih zase přibylo, ale aktuální článek zatím nemám :-)http://lucy-lillianne.blogspot.cz/2015/09/kouzelna-knihovnicka-2015-3.html?m=1

Eva Běhálková řekl(a)...

Tyhle články naprosto zbožňuji, dodávají mi tolik chybějící inspirace, jak tam ty naše lásenky naskládat tak, aby to lahodilo nejen našem očím :3 já mám tedy knihy rozdělení jen tak nahrubo, nemám jich až tak moc, ale první poličku mám paperbacky, druhou ty větší formáty hardbacků a třetí jsou zase ty menší, jestli v tom je vůbec rozdíl :D jinak v tvém článku mě úplně jako první trknula do oka Píseň krve a Pán věže (který je naprosto obrovský, jéžiš to bude peněz), četla si už popř. budeš dělat recenzi? :)

Bára "Ettelëa" Kuzniková řekl(a)...

Jsem ráda, že se článek líbil :) Co se Pána věže týče, tak jsem ho zatím nečetla. Chtěla jsem se do něj pustit hned, co jsem si ho přinesla domů, ale bohužel jsem zjistila, že jsem pozapomněla spoustu věcí z prvního dílu, takže si asi budu muset nejdříve znovu přečíst ten. Ale každopádně, až Pána věže přečtu, bude recenze (doufám, že to bude brzy :)).

Naděžda Dobrovolná řekl(a)...

nádherná knihovna

Silwiniel řekl(a)...

Taky jsem se teď nedávno stěhovala a protože teď máme s mým milým velkou knihovnu, pořád nám v ní zbylo hodně místa, i když jsme tam dali všechny naše knihy :D Což je super, protože aspoň můžu chodit po antikvariátech a pořizovat nové. Řazení podle barvy je podle mě nesmysl, já řadím knihy podle žánrů a autorů, i když bych chtěla i podle velikosti, přeci jen od sebe nechci oddělovat knihy od stejného autora. V poličce, která je nejlíp na očích mám fantasy knihy, hned pod nimi jsou historické romány a beletrie. A ve spodní části jsou strojnické tabulky mého milého a podobné zvrhlosti :D

Okomentovat

Moc děkuji za každý komentář!