středa 5. srpna 2015

Fangirl | Těžký život introvertky…

Ačkoli young adult literaturu už příliš nevyhledávám, na Fangirl jsem se těšila… no, zkrátka jako správná fangirl. Holka zažraná do fantasy knížek a píšící vlastní fanfikce, která právě nastupuje na vysokou? To zní přesně jako kniha ušitá na míru všem vášnivým čtenářkám a nerdkám, mezi které se svým způsobem taky řadím…


Cath a její dvojče Wren stojí před velkou životní změnou. Čeká je totiž první rok na vysoké. Až do této chvíle spolu všechno sdílely - pokoj, oblečení, myšlenky, názory, zkrátka všechno, ale to se teď má změnit, protože Wren si chce vysokou naplno užít, což zahrnuje i bydlení bez Cath. Ta je z toho ale úplně zmatená a nešťastná, pro ni vysokoškolská kolej znamená vyloženě utrpení. Je dokonalým příkladem introverta. Nemá ráda společnost neznámých lidí, večírky se jí z duše protiví a v cizím prostředí se nemůže soustředit na to, co má nejraději - psaní fanfikcí. Začátky jsou pro ni opravdu krušné a na nový život si nemůže dlouho zvyknout. Vysvobozením pro ni nejsou ani hodiny tvůrčího psaní na které se tak těšila. A navíc je tady ještě ten kluk, frajírek Levi.

Která knihomolka a introvertka by tohle neznala? Ty těžké začátky v novém kolektivu, kdy si člověk nepřeje nic jiného, než být zase doma, kde se ve svém doupěti může v poklidu věnovat čtení. Ale to ne, teď se musí zúčastňovat společenského života, aby nebyl za úplného exota… Rowellová sáhla po velice dobrém tématu a skvělé hlavní hrdince, s níž se kdejaká čtenářka bez problémů okamžitě ztotožní. Atmosféra vysokoškolských kolejí je také výbornou volbou a já jsme si prostřednictvím této knihy alespoň trochu dokázala představit, jaké to asi je, protože osobně na kolejích nebydlím.

Hlavní klad této knihy je především to, s jakou lehkostí je napsaná a jak snadné je vžít se do kůže uzavřené Cath. A dvojnásob snadnější to bude v případě, pokud jste stejně jako Cath psávali (či stále píšete) své vlastní fanfikce. Sama jsem si nostalgicky zavzpomínala na to krásné období, kdy jste na klávesnice ťukala vlastní příběhy z Tolkienova světa, sdílela je na různých stránkách a četla zase příběhy jiných.


Co už se mi líbilo maličko méně, byla fiktivní fantasy série o kouzelníkovi Simonu Snowovi, na které příběh prakticky stál. Kapitoly byly prokládány úryvky z této série a Cath své fanfikce psala právě na ni. Původně jsem si myslela, že to má být parafráze na Harryho Pottera, což mi připadalo v pořádku. Jenomže pak jsem v průběhu čtení narazila na narážku přímo na Harryho Pottera a celý Simon Snow se mi v tu chvíli znechutil. Ten příběh je prakticky kopií Harryho Pottera, což by mi vůbec nevadilo v případě, že ten by v příběhu neexistoval, jenomže jak by mohly na světě existovat dvě tak slavné, prakticky totožné série o kouzelníkovi? Od té chvíle mi Simon Snow a ty úryvky z něj přišly strašně laciné a nudné.

Ale to je jen taková drobná vráska na kráse této knihy. Její čtení jsem si opravdu užila a ty Simonovské části jsem nějak přetrpěla. Musím se přiznat, že fanfikce Cath mě tedy moc neuchvátily, ale to je jen otázkou vkusu. Já na ty slashe ostatně moc nejsem, tak nevím, jak bych si s Cath vlastně sedla. V mnohém jsem se s ní opravdu sžila, ale na druhou stranu, někdy byla až příliš naivní. Celkově by mi nejspíše více sedělo, kdyby byl její příběh zasazen někdy do prvních ročníků střední školy než na vysokou, kdy už člověk přece jen bývá trošku vyzrálejší. Ale opět, to je spíše otázka názoru, lidé jsou různí… 

Co se týče českého vydání Fangirl, musím pochválit nakladatelství Yoli za to, že ponechali originální název a nepočeštili ho na Fanynka, což nezní vůbec tak dobře. Skvělou práci odvedli také na obálce, která rovněž zůstala originální. Velice příjemný pevnější paperback, takové mám ráda. Takže palec nahoru…

Rainbow Rowellová na mě i přes drobné nedostatky rozhodně zapůsobila. její styl psaní mi sedl, četl se příjemně a proto určitě sáhnu i po její další knize Eleonor a Park, která na mě už čeká ve čtečce. Jsem zvědavá, zda se mi bude líbit alespoň stejně jako Fangirl

4 komentářů:

Vivienne řekl(a)...

zajímavá kniha, asi si ji také přečtu :)

MooX řekl(a)...

Já jsem od RR četla zatím jen Eleanor a Park a moc se mi kniha líbila, proto jsem neváhala a pořídila si i Fangirl. Mám jí doma, ale ještě jsem se do ní nepustila. Každopádně si po všech těch pochvalných recenzích myslím, že se mi bude líbit. :)

Myanmar řekl(a)...

S těmi nedostatky docela souhlasím :) Knihu jsem četla v angličtině a i když mě nenadchla tak moc, jak jsem čekala, čtení jsem si užila :)

Ally řekl(a)...

Ve všem s tebou naprosto souhlasím. Knížka se mi také velice líbila, ale jak jsi psala ty, Simon Snow byl vesměs Harry Potter, proto jsem přeskakovala úryvky Simona nebo když Cath své fanfikce, něchtela jsem si zbytečně kazit knížku. Nicméně skvělá recenze :)

Okomentovat

Moc děkuji za každý komentář!