neděle 5. dubna 2015

ČTEME ČESKÉ AUTORY

Knižní blogy jsou většinou plné sci-fi, fantasy a především young adult knih. Neříkám, že je to špatné, i já podobné knížky ráda čtu, ale v poslední době jsem se trochu více zaměřila na naši českou tvorbu. Přiznám se, že jsem se dlouho českým autorům obloukem vyhýbala a nechtěla jsem o nich pomalu ani slyšet. Vlastně ani nevím, čím je to způsobené, že se těmto autorům tak vyhýbáme, protože v naší knižní blogosféře opravdu jen málokdy narazím na českou tvorbu. A tak jsem si před pár dny řekla, proč to nezkusit změnit? Když jsem je začala číst já, proč by nemohli i ostatní? A tak se zrodil nápad na tento projekt…


Cílem tohoto dlouhodobého projektu by mělo být to, aby mladí čtenáři začali více číst českou tvorbu, a to jak tu klasickou, tak i současnou a zároveň také, aby se na knižních blozích začaly více objevovat články o takových knihách. 

A teď k mé představě, jak by tento projekt měl vypadat. Bude se skládat z dvou hlavních částí:

  • Kniha měsíce - na každý měsíc bych vybrala jednu knihu českého autora, kterou bych ráda přiblížila ostatním v sérii článků. V tom prvním bych knihu stručně představila, v dalším bych představila autora/ku a jeho/její další tvorbu, poté by následovala recenze na danou knihu, ukázka a úplně na závěr společná diskuze s dalšími čtenáři (pokud by o ni byl zájem).
  • Společné čtení - vždy v období dvou měsíců bychom "společně" četli jednu vybranou knihu českého autora či autorky. Dva měsíce volím z toho důvodu, protože jeden se mi zdá jako krátké období, ne každý za měsíc stíhá číst několik knih. Proto bych raději na jednu knihu dala dva měsíce. Vybíralo by se anketou (kromě prvního spol. čtení, kdy knihu vyberu na zkoušku já) a mohla by to být prakticky jakákoli česká kniha: klasika, současná beletrie, poezie, fantasy, sci-fi, young adult, zkrátka cokoli. Každý účastník by pak mohl sepsat na knihu svůj názor a také bychom o ní mohli společně diskutovat formou nějakého chatu. Ještě vám můžu prozradit, že první knihou, kterou bychom takto společně v průběhu května a června četli by bylo Vyhnání Gerty Schnirch od Kateřiny Tučkové.
Dále se mohou objevit:
  • Soutěže
  • Recenze na knihy českých autorů
  • Rozhovory
  • Tematické články
  • Diskuze
Pokud se chcete také zapojit, můžete. Zkuste přečíst alespoň jednu ryze českou knihu měsíčně, napište o ní článek nebo recenzi. Nebo pokud máte svého oblíbeného českého autora, zkuste ho ostatním představit.

Ráda bych také vytvořila seznam odkazů na články dalších blogerů, o české próze (a klidně i poezii). Zkrátka, aby tady postupně vznikl jakýsi rozcestník na články jiné.

Byla bych ráda, kdybychom se navzájem inspirovali a doporučovali si zajímavé knihy a pro tento účel jsem se rozhodla vytvořit online dokument, do něhož můžete psát i vy. Měl by sloužit k tomu, abyste ostatním doporučili nějakou zajímavou knihu či autora. Taky to bude možnost pro ty, kteří třeba nemají svůj blog, aby se mohli s ostatními podělit o svůj názor či doporučení. Jak na to vám upřesním později.

Pro příznivce Instragramu jsem vymyslela i hashtag, který můžete používat, pokud vyfotíte něco, co bude souviset s českou literární tvorbou: #ctemeceskeautory

Zatím je to všechno jen jakýsi koncept. Spoustu věcí musím ještě promyslet, domyslet a doladit. Ale tenhle nápad se mi zalíbil a doufám, že si najde své příznivce i mezi vámi. Co na něj říkáte? Zaujalo vás to aspoň trošku? Zapojili byste se?

Pokud máte nějaký nápad, jak by se to dalo vylepšit nebo nějakou připomínku, cokoli, určitě mi to napište do komentářů, budu ráda.

12 komentářů:

Adriena Hovězáková řekl(a)...

Skvělý nápad! Také nechápu, proč se více nevěnujeme českým autorům. Možná je to propagandou spíše těch cizích a nebo mají prostě "hezčí" obálky a více nalákají. Já se ovšem začala pravidleně zastavovat před poličkou s českými autory. Nejvíce mě zaujala kniha Pod sněhem ale toužím si přečíst něco od Josefa Formánka. Má velmi sympatické formáty knih:)

Kamila Hřavová řekl(a)...

Ahoj, já mám českou literaturu moc ráda, sleduji současnou tvorbu i starší autory. Blogovat teprve začínám, ale snažím se alespoň třetinu recenzí mít na knihy českých autorů. Do tvého projektu se ráda zapojím :)

Anonymní řekl(a)...

Skvělý nápad, pokud to půjde, určitě se ráda zapojím také... :-)

Slavka Čubanová řekl(a)...

Tento projet se mi taky líbí. Ráda bych se zapojila. Je pravda, že poslední dobou moc českých autorů nečtu a asi by bylo fajn to změnit.
http://kniho.blogspot.cz/

Bakela řekl(a)...

Konečně to někoho napadlo! Jsem ráda, že toho půjdeme společně, protože na mém seznamu knih, které si chci přečíst je spousta českých. A ty pořád odkládám, odkládám a odkládám.
http://animovana-postavicka.blogspot.cz/

Katka Milovník knih řekl(a)...

Skvělý nápad! Trochu mě mrzí, že nečtu více knih od českých autorů. Protože i náš malý stát má své spisovatelské hvězdy. Určitě budu tvůj projekt podporovat a sledovat jeho vývoj :)
http://milujemekihy.blogspot.cz/

Denisa Kwapulińská řekl(a)...

Hezký projekt, rozhodně ho budu sledovat i když nevím, jestli se do něj zapojím, protože mám už tak spoustu rozjetých projektů, ale čeští autoři by se měli rozhodně podporovat a číst. Dá se mezi nimi najít spousta nečekaných skvostů...

Silwiniel řekl(a)...

Zní to zajímavě, já čtu taky víc zahraniční literaturu, ale mám i nějaké české autory, které mám moc ráda. Aktuálně čtu knížku Kočičí noci, to je české fantasy a chystám se na další knihu od Jarmily Loukotkové. Ale jestli bych zvládla každý měsíc jednu českou knihu, to vážně nevím.

Jana CM řekl(a)...

Já mám české autory ráda, miluju češtinu, takže se zapojovat asi nemusím, ale zrovna Vyhnání G.S. se mi faaakt nelíbilo. :-( Tak třeba příště se zapojím. :-)

Dragilia řekl(a)...

Podobný projekt (Podporuji české knihy) už nějakou dobu běží. Ale zdá se, že ty ten svůj hodláš pojmout mnohem šířeji. Takže, proč ne? :-)

Martina Zrubcová řekl(a)...

Ahoj. Tento projekt je super nápad. Uvědomila jsem si, že českých autorů čtu málo, je na čase to změnit. Mou oblíbenou autorkou je Marcela Mlynářová. Do projektu se ráda zapojím. Blog mám teprve krátce.
http://martaskova.blogspot.cz/

Martina Zrubcová řekl(a)...

Ahoj. Tento projekt je super nápad. Uvědomila jsem si, že českých autorů čtu málo, je na čase to změnit. Mou oblíbenou autorkou je Marcela Mlynářová. Do projektu se ráda zapojím. Blog mám teprve krátce.
http://martaskova.blogspot.cz/

Okomentovat

Moc děkuji za každý komentář!