pondělí 9. března 2015

Šest doporučení z maturitního seznamu

Sama tomu nemůžu uvěřit, že je to už rok, co jsem se v tuto dobu pomalu ale jistě připravovala na maturitu. Zrovna včera jsem ve své mailové schránce narazila na rok starý E-mail od naší třídní paní učitelky, v němž nám připomínala, že máme do konce března odevzdat svůj seznam maturitní četby a to mi vnuklo nápad, podělit se s vámi o několik knih, které jsem si do toho svého maturitního seznamu zařadila, a líbily se mi natolik, že je ráda doporučím dál…



1. Quo vadis? - Henryk Sienkiewicz
Knížka, kterou jsem z našeho seznamu k maturitě přečetla jako první, hned v prváku, a tak je jenom správné, že i tady se objeví na prvním místě. Bohužel je to kniha, kterou si asi vybere málokdo a to je škoda. Ona totiž nepatří k těm nejkratším, má nějakých 500 stran a ze zkušenosti vím, že to je pro mnohé maturanty hodně. Ale samotné se mi několikrát osvědčilo, že ne všechny "tenké" knížky se čtou lehce a rychle. Vlastně jsem to měla spíše naopak, takovou Divou Báru jsem četla několik týdnů a ani ji nedočetla, zatímco třeba Janu Eyrovou nebo právě Quo vadis jsem měla přečteny velmi rychle.

Quo vadis je totiž velmi poutavý a čtivý historický román z období, kdy v Římě vládl "šílený" Nero a křesťanství bylo teprve v plenkách. Příběh křesťanky Lygie a mladého patricije Vinicia mě doslova pohltil a prostředí, do něhož je děj zasazený mě zaujalo. Kromě toho, že je to opravdu mistrně napsaný román, o čemž rozhodně svědčí i to, že za něj byl autor oceněn Nobelovou cenou, je příběh také postavený na historických reáliích, čímž pro mě byl ještě zajímavější. Takže, pokud máte alespoň trochu rádi dějepis, antický Řím či napínavé příběhy, nebojte se a zkuste sáhnout právě po této knize.


2. Jeptiška - Denis Diderot
A teď pro změnu zase něco kratšího, ale o nic méně poutavého. Jeptiška je jedna z mých vůbec nejoblíbenějších "maturitních" knih a nakonec jsem si ji dokonce i vylosovala. Tento epistolární román popisuje příběh mladé Zuzany, která je nucena odejít do kláštera, kde poté zažívá vyslovená muka. Děj se odehrává ve Francii v 18. století a je z něj velmi silně znát autorův nepřátelský postoj k církvi. Kritika církve je ostatně pro toto období typická. 
Román mě velice oslovil, snad také proto, že mě prostředí klášterů svým způsobem fascinuje a bylo zajímavé, podívat se na to z této stránky, která kláštery vykresluje dosti negativně.

3. Jana Eyrová - Charlotte Brontë
Pokud pro mě byla Jeptiška jednou z nejoblíbenějších knížek, tak Jana Eyrová je tou úplně nejoblíbenější. (Pokud samozřejmě nepočítám Pána Prstenů, ale toho má v seznamech málokdo.) Příběh odvážné a cílevědomé Jany mě jednoduše okouzlil a pohltil. Odhodlání této mladé ženy ve viktoriánské době je obdivuhodné a její láska k panu Rochesterovi byla tak krásně upřímná. Nesmím taky zapomenout na jedinečnou atmosféru příběhu, která byla někdy pěkně temná a ponurá. Navíc jsem měla to štěstí zhlédnout i divadelní inscenaci v podání Těšínského divadla, která se mi také moc líbila a herci to zahráli tak citlivě a nádherně, že se jim dokonce podařilo mě rozplakat. Zkrátka, Jana Eyrová patří k mým vůbec nejoblíbenějším knihám a ráda se k ní brzy zase vrátím. 


4. Romeo, Julie a tma - Jan Otčenášek
Knížek s tématikou druhé světové války jsem zatím moc nečetla, nemám je totiž moc ráda. Ale řekla jsem si, že tuto bych zkusit mohla a nelituji toho. Příběh židovské dívky Ester, která má být transportována do koncentračního tábora, ale náhodou potká Pavla, který ji ukryje u sebe v domě, mě emocionálně vyždímal. Krásný, citlivý a velmi smutný příběh dvou lidí, odehrávající v tragické době. A to je nejspíše také ten důvod, proč podobné knížky nerada čtu, ale na druhou stranu, je to třeba. Takové knihy by se číst měly, aby si člověk některé věci uvědomil…

5. Manon Lescaut - Vítězslav Nezval
Dramata jsou oblíbeným výběrem maturantů, hlavně díky tomu, že jsou většinou krátká a dobře čtivá. A to Manon Lescaut určitě splňuje. Navíc je napsána opravdu krásným jazykem, který je jednoduše radost číst. Některé verše mi hodně utkvěly v paměti, líbilo se mi, jak v nich vynikala krása Českého jazyka. Okouzlující, půvabný příběh o lásce naivního rytíře Des Grieux ke krásné, ale zrádné Manon se vám jistě, stejně jako mě, vryje nejen do paměti, ale i do srdce.


6. Kladivo na čarodějnice - Václav Kaplický
Tentokrát z úplně jiného soudku. Kdo by neznal Malleus Maleficarum, neboli Kladivo na čarodějnice, neblaze proslulý spis, obsahující návod, jak poznat a zbavit se čarodějnice. Historický román Václava Kaplického má proto opravdu příznačný název. Popisuje totiž čarodějnické procesy v 17. století ve Velkých Losinách a Šumperku a je založen na skutečných událostech. O to děsivější čtení to bylo, když si člověk představil, co ony ženy v té době musely prožívat. Stačila trocha fanatismu, lidské vypočítavosti a hlouposti a umíraly desítky nevinných. Není to čtení pro slabé povahy. I mně běhal často mráz po zádech při čtení těch popisů různého mučení a cítila jsem neskutečnou bezmoc, při představě, že ti lidé prakticky neměli šanci se tomu ubránit. Ale bylo to opravu strhující čtení.



Když se na to tak dívám, většina knih z mého výběru má co do činění s historií, holt studentka historie se ve mně nezapře. A co váš výběr? Čeká vás letos maturita nebo ji máte - stejně jako já - už za sebou?


23 komentářů:

Martin řekl(a)...

Pokud tě ty čarodějnické procesy zajímají tak si určitě přečti Zpověď inkvizitora od Michaela Webera. Jinak maturitu už mám za sebou.

pampeliskove chmyri řekl(a)...

=) My měli v seznamu k maturitě i toho Pána prstenů - ale nenapsala jsem si ho tam. Z toho, co píšeš ty, jsem četla Janu Eyrovou, Romeo, Julie a tma a Kladivo na čarodějnice. Ale líbila se mi spousta maturitních knih. Řekla bych snad, že všechny s výjimkou Utrpení mladého Werthera a Paní Bovaryové. =)

Obzvlášť Pýcha a předsudek, Evžen Oněgin, Máj a Na východ od ráje mi přirostly k srdci. =)

Jana CM řekl(a)...

Souhlasím, že všechno jsou to super knihy, jen bych dodala, že lepší verze Quo vadis je ta česká - od Jarmily Loukotkové Není římského lidu. Od maturity mám ale už tolik let, že nevím, co jsem k ní četla, hihi.

Minau řekl(a)...

Krom Jeptišky mám vše přečtené! Janu Eyrovou a Manon Lescaut miluji..:)

A cup of Lucy řekl(a)...

Skvělý článek. Janu Eyrovou bych si ráda přečetla. :)

Kristý TheReader řekl(a)...

Já jsem ve třeťáku, takže mě výber maturitních děl teprve čeká. Jana Eyrová je jednou z mých absolutně nejoblíbenějších knoh a takéž Quo vadis se mi moc líbilo. Na tvé doporučení si asi přečtu Jeptišku. jsem na to moc zvědavá. :) Děkuju za zajímavý článek!

Eruvie řekl(a)...

Na všechny zmíněné knihy se chystám :) Manon Lescaut jsem četla a moc mě nezaujala, ale já celkově nemám moc v lásce dramata, takže to bude asi tím... v nejbližší době si chci přečíst Romea, Julii a tmu, jsem na to hodně zvědavá a Quo vadis si chci přečíst už strašně dlouho, k maturitě ho nemáme, ale stejně mě to láká. :)

Bára "Ettelëa" Kuzniková řekl(a)...

Na Zpověď inkvizitora jsem se už dívala v knihkupectví a zaujalo mě to, i když jsme si ji nakonec nekoupila, měla jsem obavy, aby to nebylo takové "vykrádání" Kladiva. Ale asi se na ni mrknu ještě jednou, protože na ni pořád všude narážím a vážně mě láká.

Bára "Ettelëa" Kuzniková řekl(a)...

My ho tam taky měli a já si ho i zapsala. Pýcha a předsudek je taky má oblíbená, ale sem jsem ji nedávala a to z toho důvodu, že je to dostatečně známé a já jsem chtěla uvést spíše některé méně čtené věci. Evžena Oněgina si chci rozhodně ještě přečíst, stejně jako Paní Bovaryovou. No, vlastně mám hodně obsáhlý seznam klasiky, kterou bych chtěla přečíst :)

Bára "Ettelëa" Kuzniková řekl(a)...

Vážně je ta od Loukotkové lepší? To bych se na ni měla tedy podívat… Už hrozně dlouho se chystám na jinou knihu od J. Loukotkové - Navzdory básník zpívá, už dlouho si ji chci přečíst.
Já se přiznám, že jsme si všechny knihy nepamatovala už teď, po tom roce :D Naštěstí mám v počítači uložený seznam.

Bára "Ettelëa" Kuzniková řekl(a)...

Jeptiška je taky vážně moc dobrá, doporučuji zkusit ;)

Bára "Ettelëa" Kuzniková řekl(a)...

Děkuji! Určitě si ji přečti, výborná kniha a srdeční záležitost. :)

Bára "Ettelëa" Kuzniková řekl(a)...

Určitě si Jeptišku přečti, věřím, že se ti bude líbit. Docela by mě zajímalo, co máte na seznamu vy a co si nakonec vybereš :)
A jsem moc ráda, že se článek líbil!

Bára "Ettelëa" Kuzniková řekl(a)...

Chápu to, ne všem ta dramata musí sednout. Věřím, že Romeo, Julie a tma zaujme více a Quo vadis určitě taky :)

Mariella de Nebe řekl(a)...

Mě to naštěstí ještě nechystá - a kvůli přestupu už vůbec ne - ale s Romeo, Julií a tma souhlasím, to je skvělá kniha. A na Quo vadis se chystám tak jako tak, třebaže zatím tu mám svou povinnou četbu pro druhák. (A jsem vážně zvědavá, jak dlouho toho Komenského budu louskat, O:)).

berenika řekl(a)...

S väčšinou súhlasím :)

Denisa Kwapulińská řekl(a)...

Manon miluju, pamatuju si, že jsem ji četla někdy v prváku na střední a strašně se mi líbila. Na Kaplického kladivo se chystám a docela dost těším...

Iveta M. řekl(a)...

Úžasný článek plný úžasných tipů, evokující vzpomínky na mou maturitu :) A hlavně ta Manon! To jsem ráda, že jsi mi to připomněla, díky moc!

Bára "Ettelëa" Kuzniková řekl(a)...

Vy máte povinnou četbu na každý ročník zvlášť? No, jsem ráda že my to tak neměli :) Komenského jsem četla taky a musím říct, že mě se líbil, i když tuším, že jsem ho nakonec nedočetla úplně celého, což budu muset rozhodně napravit. A Quo vadis si určitě přečti, myslím, že se ti bude líbit ;)

Bára "Ettelëa" Kuzniková řekl(a)...

To jsem ráda :)

Bára "Ettelëa" Kuzniková řekl(a)...

Jojo, Manon je dokonalá :) Já ji četla tuším ve třeťáku a byl to zážitek, často jsem si některé části četla několikrát dokola, jak mi ty verše přišly geniální :)

Bára "Ettelëa" Kuzniková řekl(a)...

Moc děkuji za krásný komentář a pochvalu, to člověka vždycky potěší a povzbudí! Jsem ráda, že jsem dokázala článkem i vyvolat vzpomínky :)

Lauralex řekl(a)...

Ty jsi měla v seznamu Janu? Závidim!
Jinak si chci přečíst Romeo, Julie a tma.

Okomentovat

Moc děkuji za každý komentář!