sobota 11. října 2014

Ready Player One | Retro šílenci v blízké budoucnosti…

Představte si, že je planeta Země na pokraji zániku. Chudoba, znečištěné prostředí, rozpadající se města… A vůbec to celkově nestojí za nic. Jak takovouhle situaci řešit? Lidstvo v románu Ernesta Clinea si našlo poněkud radikální řešení - hodit reálný svět za hlavu, přestat se o něj zajímat a místo toho se uchýlit do virtuální reality, která je mnohem zajímavější a nabízí nepřeberné množství možností a příležitostí. Můžete se stát, kýmkoli chcete, můžete prožívat, cokoli chcete a kromě toho můžete v této realitě také pracovat, studovat, založit rodinu a podobně. Zkrátka, systém OASIS nabízí zbrusu nový život pro každého. Komu by se to nelíbilo?

Přesně tak prožívá svůj život i hlavní hrdina příběhu Wade Wattson, jehož jediným skutečným zájmem je získání tajemného " velikonočního vejce", které do systému ukryl jeho tvůrce James Halliday. Tomu, kdo toto vejce nalezne, připadne obrovský Hallidayův majetek, tak zní jeho závěť. Ale rozhodně to není žádný jednoduchý úkol, o čemž svědčí třeba už jen to, že za celých pět let nikdo neobjevil jedinou stopu, která by k vejci vedla. To se povede až Wadeovi, který tím logicky strhne lavinu šílených událostí…

Napínavý, akcí nabitý a velice čtivý. Těmito slovy bych jednoduše charakterizovala prvotinu Ernesta Clinea. Ale je tam toho samozřejmě daleko více a troufám si dokonce říct, že každý si tady něco najde. Ale těmi, co si příběh užijí nejvíce, jsou bezesporu fanoušci popkultury 80. let, protože se to na jeho stránkách jenom hemží nejrůznějšími narážkami na filmy, seriály, hudbu, hry a mnoho dalšího právě z tohoto období. Ale nezoufejte, pokud patříte (stejně jako já) mezi ty později narozené. Kniha má co nabídnout i takovýmto čtenářům, protože už samotná zápletka a prostředí, do kterého je děj zasazený, bohatě stačí k tomu, aby člověk knize naprosto propadl.

Možná se může někomu zdát, že námět není příliš originální, že příběhů, v nichž byla Země na pokraji rozpadu tady už byly spousty. Jenže, Ready Player One přináší do tohoto žánru zase nový, originální prvek - virtuální svět, do něhož lidé prchají před krutou realitou. Nejen, že je to velmi zajímavá myšlenka, ale zároveň z ní tak trochu mrazí v zádech, nemyslíte? Zní to totiž jako předzvěst toho, co čeká nás samotné. Vždyť kolik lidí okolo nás už mnohem více žije v jakési virtuální realitě než ve skutečném světě? Proto si myslím, že kniha může být zároveň také takovým nenápadným varováním…

Ale opusťme vážná témata a vraťme se ke knize. Jejím velkým pozitivem je bezesporu čtivost. Ani na okamžik vás nenechá vydechnout, stále se něco děje a kapitoly jsou navíc většinou ukončený dosti otevřeně, což čtenáře samozřejmě automaticky nutí číst dál a dál, až k velkolepému finále.

Osobně mě velmi uchvátil svět OASIS, celé jeho fungování a promyšlenost. Dost to připomíná ty klasické RPG hry typu The Elder Scroll, jen je to všechno daleko "vymakanější". Nevím, nevím, jak bych dopadla, žít ve světě Ernesta Clinea, protože RPG PC hry mám vážně v oblibě a s chutí si vždycky nějakou zahraju. A mít možnost úplně se do hraní ponořit a doslova začít žit život své vytvořené postavy? To zní jako sen každého fanouška…

Takže, sečteno podtrženo - shledávám tuto knížku skvělým počtením. S chutí jsem s ní trávila své volné chvilky a dokážu si představit, že bych se k ní zase jednou vrátila. Ať přemýšlím, jak přemýšlím, žádná negativa jsem neobjevila. Najdete tady všechno - napětí, dobrodružství, akci, dokonalou virtuální realitu, nespočet narážek na 80. léta a také trochu romantiky, která to všechno trošku příjemně zjemní. Za mě určitě plný počet. A pokud jste knihu ještě nečetli, neváhejte ani chvilku. Věřím, že si ji oblíbíte.

Autor: Ernest Cline Žánr: sci-fi Forma: e-book/paperback Počet stran: 512 Vydavatel: Jota Rok vydání: 2012
Anotace: Píše se rok 2045 a svět, utápějící se v energetické a ekonomické krizi, je velmi chmurným místem k životu. Není divu, že většina lidí utíká před realitou do uměle vytvořeného vesmíru videoherního systému OASIS, kde mohou zapomenout na běžné starosti, vytvořit si novou identitu a jejím prostřednictvím se pak pohybovat po tisícovkách virtuálních planet, pracovat, studovat, bavit se a prožívat své sny. Navíc se tam někde skrývá i dědictví po tvůrci této videohry, miliardáři Jamesi Hallidayovi, který před svou smrtí zanechal ve skrytých koutech OASIS několik klíčů, jež mají hráčům ukázat cestu k pokladu. Trvá však dlouhých pět let, než se středoškolákovi Wadu Wattsovi podaří objevit první z nich. A potom vypukne hotové peklo, protože zájemců o dědictví, které nálezci zajistí doživotní bohatství a obrovskou moc, je nespočet a v cestě za svým cílem se neštítí žádných prostředků. Když se pak soupeření přenese z virtuálního světa do toho skutečného, končí veškerá legrace — tady už jde o život.

Ready Player One si můžete zakoupit jako elektronickou knihu v e-shopu Knihy iDnes.cz