neděle 31. srpna 2014

Knižní maraton aneb čteme jako o život: Úvod

Zítra je 1. září, což pro mě zatím vždycky znamenalo začátek nového školního roku. Tentokrát ale ne, začátek školy mě totiž čeká až koncem září a to z toho důvodu, že se chystám na univerzitu. A protože mám strach, že pak už na čtení knih nebudu mít tolik času jako předtím, rozhodla jsem se, že tuhle příležitost prodloužených prázdnin využiju k tomu, abych četla co nejvíce. A co jiného je k tomu nejlepší než nějaký ten knižní maraton? Od 1. září jsem sama plánovala uspořádat nějaký ten čtecí maratonek, abych trochu snížila počet nepřečtených knih, kterými mi přetékají police. Ale nakonec jsem narazila na jeden maraton, který pořádá Kristie z Yours Fantasy a který je mimochodem úžasně promyšlený a moc se mi líbí. Takže se zapojuji a už se těším. Vlastně vypukne už za chvilku. Začíná 1. září a trvá do 7. září.

A co tedy plánuji?

Zase jsem si ze své knihovny vybrala několik knih, které jsem si nachystala na svou TBR poličku pro tenhle maraton. Opět netvrdím, že přečtu všechny, to ani zdaleka ne, ale nemám ráda ten pocit, když prostě musím číst přesně tuhle a tuhle knihu. Takže si jich vždycky vyberu více a pak volím podle nálady.

Seznam knih pro knižní maraton (Knihy v závorce jsou alternativy, kdybych neměla chuť na ty knihy, které chci přečíst především):

  • Leviatan - Scott Westerfeld
  • Aliance - Veronica Roth
  • (Štvanice - Patricia Briggs)
  • (Modrá jako safír - Kerstin Gierová)
  • Sirotčinec slečny Peregrinové pro podivné děti - Ransom Riggs
  • (Hvězdný prach - Niel Gaiman)
  • Tetovaný - Peter V. Brett
  • (Potrhaná křídla - Ruta Sepetys)
  • Cizinka - Diana Gabaldon



Moje cíle:
  • Splnit alespoň 5 knižních výzev.
  • Splnit alespoň 5 článkových výzev.
  • Přečíst alespoň 3 knihy.
  • Každý den přečíst více jak 70 stran.
  • Za celý týden přečíst více jak 1000 stran.
  • Po skončení maratonu napsat recenze.

Kristie si kromě samotného maratonu vymyslela i skvělé výzvy, které celé čtení dělají ještě zajímavější. A tady jsou ty, kterých jsem se rozhodla zúčastnit:

Čtecí výzvy:

  • Přečtěte celkem 7 knih nebo aspoň 200 stran za den 
Upřímně, 7 knih za týden bych vážně nezvládla, takže volím druhou možnost (člověk si u této výzvy může vybrat). 200 stran za den bych zvládnout mohla.
  • Každý z nás má jistě knihu, kterou si už chce dlouho přečíst, ale z nějakého důvodu ji neustále odkládá. Možná teď je ten pravý čas se do ní pustit! 
Těch u mě v knihovně je! Ze svého seznamu pro čtecí maraton jsem v rámci této výzvy vybrala buď Štvanici nebo Sirotčinec slečny Peregrinové pro podivné děti. Uvidím, do čeho se mi bude více chtít.









  • Přečtete si knihu, která má na obálce modrou barvu nebo má obálku ilustrovanou.
Opět by se do téhle kategorie hodilo hned několik knih. Já jsem vybrala buď knihu Leviatan nebo Hvězdný prach











  • Filmové/seriálové adaptace knih jsou teď in! Přečtete si knihu, podle které byl film/seriál již natočen či je v přípravě.
Tak tady mám úplně jasno. Mám teď totiž rozečtenou Cizinku, jejíž seriálová adaptace právě teď běží a obě varianty jsou skvělé. Ale ještě uvidím, jak to s tou Cizinkou udělám, protože je to slušná bichle. Plánovala jsem ji přečíst tento týden, ale z různých důvodů se mi to nepodařilo a přečetla jsem jenom kousek a velká část je ještě pořád přede mnou. Takže ji možná odložím a vrátím se k ní ten další týden. Uvidím…


  • Máte rozečtenou sérii a pořád se ne a ne pohnout dál? Možná je načase v tom konečně pokračovat!
Těch sérií je… Pro tenhle maraton jsem se rozhodla vybrat sérii, kterou chci dočíst už delší dobu, ale pořád jsem to odkládala. Jedná se o Alianci, poslední díl ze série Divergence. Tu bych už vážně chtěla dočíst a dozvědět se, jak to vlastně všechno dopadne. A taky zjistit, jestli je to opravdu tak zlé, jak všichni říkají… Ale pokud bych náhodou z nějakých důvodů neměla na Alianci náladu, můžu ještě sáhnout po pokračování série Drahokamy a to konkrétně po druhém dílu Modrá jako safír.










  • Náhodný výběr knihy - máte svůj TBR jar? Ano? Tak si z něj vylosujte nějakou knihu! Chcete to trochu originálnější? V tom případě sáhněte po svém mobilu a pusťte si písničku, která je právě na řadě či zvolte náhodný výběr. K vybrané písničce najděte vhodnou knihu a dejte se do ní!
Tak tady jsem zvolila první možnost a vylosovala si ze své skleničky TBR knihu. A vylosovala jsem si skvělou knihu, kterou si chci už tak moc dlouho přečíst a tou je Tetovaný. Toho si nechám úplně nakonec, doufám, že mi to vyjde…


  • A pokud by se mi do nějaké výzvy nakonec nechtělo a dostala bych chuť, přečíst si něco jiného, tak tady mám pro všechny případy i knihu Potrhaná křídla, kterou bych si moc ráda přečetla co nejdříve, protože V šedých tónech se mi líbilo hodně…


Článkové výzvy:
U těch ještě nejsem úplně rozhodnutá, kterých se zúčastním a kdy články napíšu. Takže tady dám zatím všechny a uvidím pak podle chuti, nálady a času, kolika se zúčastním.


1. Každý své knihy hodnotí jinak. Mě by zajímalo, co je u vás při hodnocení knihy rozhodující? Jaká máte kritéria?
2. Zvolte si nějaký symbol / předmět / jinou věc, dejme tomu celkem pět, a zkuste ho najít na minimálně dvou knihách. Doporučuji náhodný výběr (ať volí například čtenáři blogu, vaši přátelé...), ať je větší zábava. - Například si řeknu, že budu hledat ptáčka a najdu ve své knihovně alespoň dvě knihy, které na sobě ptáčka mají.
3. Na podzim vychází spousta skvělých knih. Která kniha (případně knihy) je váš favorit a proč?
4. Ukažte knihy s nejkrásnějšími obálkami, které doma máte. Co musí obálka splňovat, aby vás zaujala?
5. Knihy podle ročního období. Která z knih podle vás patří k jaru, létu, podzimu a zimě? A proč? Je to snad obálkou nebo samotným příběhem?
6. Máte nějakou oblíbenou sérii / knihu / autora? Co nás přesvědčit, že si to prostě MUSÍME přečíst? 
7. Už jste někdy zkoušeli rovnat knihy podle barev? Ne? A nechcete to zkusit? Pokud takto knihy rovnáte, podělte se s námi o to! Můžete také vytvořit třeba knižní duhu.

Více o maratonu se dozvíte ZDE.

4 komentářů:

MooX řekl(a)...

Skvělé knihy. Já ti určitě doporučuji knihy Potrhaná křídla a Modrá jako safír. Sérii Drahokamy jsem přečetla za jediný víkend. V pátek první díl, v sobotu druhý díl a v ze soboty na neděli třetí díl. Prostě skvělá trilogie. Ještě se ale musím podívat na film! :)
A Potrhaná křídla jsou také skvělá, od Ruty Sepetys jsem jinou knihu ještě nečetla a New Orleans v 50. letech popsala dokonale. :)

Kristie řekl(a)...

Moc krásný výběr knih! Štvanice byla hodně dobrá a pokud se nepletu, tak se i celkem dobře četla. :) Leviatan i Hvězdný prach - obě to jsou zkrátka skvělé knížky. :) S Cizinkou hodně štěstí! Já koukám na seriál, zatím se mi to moc líbí, ale ohledně knih jsem pořád hrozně nerozhodná, jop. :D Alianci jsem také zvažovala, jenže mám pořád v živé paměti spoilery na tuhle knížku, proto jsem se rozhodla se do ní nakonec nepustit. Modrá jako safír je naprosto ideální maratonové čtení - to budeš mít přečtené hned. :) Jé, Tetovaný! Tak toho doporučuji všemi deseti! I když ho nestihneš přečíst při maratonu, doporučuji se na něj vrhnout hned po něm. :D Od Ruty Sepetys mám v plánu tenhle týden číst právě V šedých tónech, tak snad to opravdu stihnu. A pak se časem vrhnu i na Potrhaná křídla. :)

Tiw řekl(a)...

Držím palce ať toho přečteš co nejvíc. :)

Ivcca řekl(a)...

Tak to držím palce! :) A Alianci koukej rychle dočíst! Je to super zakončení :)

Okomentovat

Moc děkuji za každý komentář!