RECENZE: Podezřelý

Žánr: detektivka
Forma: hardback
Počet stran: 328
Vydavatel: Metafora
Rok vydání: 2014
Anotace: Za svého pána by Maggie dala život. On je policista, ona policejní pes…
Na tom, že se policisté někdy dostanou do přestřelky, není vůbec nic divného. Když se k ní ale připletou náhodou, ve chvíli, kdy si ve služebním voze užívají vzácnou chvilku odpočinku, je to zatracená smůla. Zvlášť když po celé té hrůze zůstane na dlažbě pár mrtvých. Mezi nimi jedna policistka. Její parťák Scott James svoje zranění přežije. Výčitky svědomí a touha po pomstě mu však nedávají spát. Všechny stopy po zuřivých zabijácích se ztrácejí, nikdo neví, proč přišly oběti o život. Případ uzavřen.
Scott se však nechce vzdát a osud mu přihraje trochu neobvyklého pomocníka. Či spíš pomocnici. Fenku německého ovčáka Maggie. A jak se záhadný případ znovu otevírá a rozkrývá, nalézají k sobě ti dva nelehkou cestu, oba poranění na těle i na duchu.
Příběh Scotta a Maggie činí z téhle knihy víc než jen pouhou detektivku, je dojemnou sondou do psí duše, která nemůže nechat chladným žádného „pejskaře“. Milovníci napínavých kriminálních příběhů si pak užijí nečekaných zvratů a – jak už to u Roberta Craise bývá - také ohromujícího rozuzlení. Padouši se totiž často skrývají právě tam, kde by je nikdo nehledal.
Sympatické hrdiny tohoto příběhu, včetně psí hvězdy Maggie, uvidíme i na plátně, produkce se ujali producenti slavných Hunger Games.

Maggie není jen tak nějaká obyčejná hrdinka, je to fenka německého ovčáka. A vlastně to není ani tak úplně obyčejná fenka, protože je služebním vojenským psem, dokonale vycvičeným pro náročné mise v Afghánistánu. Příběh této knihy začíná právě ve chvíli, kdy se Maggie spolu se svým páníčkem a jeho jednotkou vydávají v rámci jedné takové mise na průzkum. Celou akci sledujeme očima fenky a spolu s ní jsme také svědky hrozivého výbuchu, který zároveň usmrtí i jejího milovaného pána. A Maggie se tak zhroutí svět, kterým pro ni až doposud byl jen její parťák…

Mezitím na druhé straně světa, konkrétněji v Los Angeles má noční službu policista Scott James se svou kolegyní a kamarádkou Stephanií. Zpočátku to vypadalo na - možná až příliš - poklidnou objížďku. Jenomže zdánlivá pohoda se záhy nečekaně zvrhne v hotové peklo, když se na cestě náhle vynoří auta ve zběsilé honičce. Vše se pak seběhne neskutečně rychle. Rozpoutá se přestřelka, ve které kromě dvou mužů z ujíždějícího auta zahyne také Stephanie a Scott utrží mnohá těžká zranění. Avšak přežije. A vrátí se k policii. Stane se součástí jednotky K-9, což je speciální jednotka psovodů. Pravdou však je, že Scott není žádným znalcem a milovníkem psů, ale věří, že služební pes pro něj bude vhodnější než lidský parťák. Trpí totiž představou, že pes nemá city a nemůže mezi nimi tak vzniknout to nebezpečné pouto přátelství. Více se však zmýlit nemohl. V den, kdy má dostat svého vlastního služebního psa se setká s Maggie, která stále ještě truchlí pro svého mrtvého pána. A je rozhodnuto. I přesto, anebo spíš právě proto, že Maggie trpí posttraumatickým šokem, Scotta zaujme, něco ho k ní táhne. A tak mezi nimi začne vznikat právě ono nebezpečné a zároveň nádherné pouto přátelství. Oba jsou si navzájem lékem a společně se snaží odhalit záhadu té strašné noci, kdy zahynula Scottova parťačka.

Pokud jste měli (či máte) rádi detektivní seriál Komisař Rex, tak tohle je knížka vyloženě pro vás a rozhodně si ji musíte přečíst. Stejně jako u výše zmiňovaného seriálu ale neočekávejte složitou a propracovanou detektivní zápletku, o to tady totiž  zas tak moc nejde. První polovina knížky je věnovaná především budování vztahu mezi Scottem a Maggie a je opravdu krásně napsaná. Nejen, že je velmi čtivá - to je ostatně knížka celá - ale autorovi se výborně a především s velkou dávkou citu povedlo popsat vyvíjející se vztah mezi Scottem a jeho novou čtyřnohou parťačkou. Hodně zvláštní pak byly kapitoly psané z pohledu samotné Maggie. Ale zvláštní v tom dobrém slova smyslu, takové kapitoly byly nejen oživením, ale zároveň také něčím originálním.

Druhá část knihy se pak nese už v poněkud akčnějším duchu, na řadu totiž přichází onen nevyřešený případ dvou zastřelených mužů při přestřelce, během které zahynula i Stephanie. V tuhle chvíli se děj ženě kupředu závratnou rychlostí a napínavost se mu rozhodně upřít nedá. Celý příběh pak graduje v opravdu napínavém finále, kdy čtenář ani pomalu nestíhá otáčet stránky. A na úplný závěr nechybí ani trocha toho dojetí.

Přiznám se, že pro mě tahle knížka přišla v tu nejlepší vhodnou chvíli a to v době, kdy jsem se učila na maturitu a připravovala na přijímací zkoušky na výšku. Z toho vyplývá, že to pro mě bylo hodně stresové období a proto jsem potřebovala přesně takovou knížku, která by se dobře četla, zároveň byla napínavá a fungovala jako odreagování. A přesně takový Podezřelý je. Ideální pro náročné životní situace, protože osudy Scotta a Maggie vám rozhodně nebudou lhostejné a budete je sledovat s velkým napětím a očekáváním. Mě se o nich dokonce jednu noc zdálo, což byl příjemný oddech od těch šílených nočních můr, v nichž mě vyhodili od maturity. Takže jsem opravdu moc ráda, že jsem tuhle knížku objevila a všem ji můžu jedině doporučit.

Ještě pár slov závěrem… Robert Crais je už zkušeným autorem detektivek a thrillerů a na kontě má kromě mnoha knih rovněž nemálo ocenění. Pro mě to však bylo první setkání s ním a jeho tvorbou, ale doufám, že nebude poslední. I když je pravda, že já osobně moc na detektivky nejsem a Podezřelý mě - jakožto velkou milovnici Komisaře Rexe - zaujal především díky tomu, že je o práci s policejními psy. A proto mě velmi potěšila nejen zpráva o tom, že autor chystá další knihu o Scottovi a Maggie, ale že se rovněž připravuje i filmové zpracování a pracovat na něm budou producenti slavných Hunger Games. No, jsem více než zvědavá…

Hodnocení: 5 hvězdiček

____________________________________________________________________
Děkuji nakl. Metafora za poskytnutý recenzní výtisk.