RECENZE: Královský nach tě neochrání

Autorka: Ludmila Vaňková
Série:Tajemství opuštěného přemyslovského trůnu
Díl: 1.
Počet stran: 416
Vydavatel: Šulc-Švarc
Anotace: Po románech Král železný, král zlatý (1231-1271), Lev a růže (1278-1290) a Žebrák se stříbrnou holí (1291-1304) uzavírá Královský nach tě neochrání (1305-1309) historickou ságu velkých přemyslovských králů.
Historický román o láskách rytířů a budoucích královen, ale také o nenávisti spojené s bojem o moc líčí málo známý úsek českých dějin, kdy se středoevropská říše tří království Václava II. neblahou nepřízní osudu rozpadá. Po zavraždění posledního Přemyslovce Václava III. zachvátí České království chaos a rukou úkladného vraha jsou zabiti i další hrdinové krvavého dramatu na přemyslovském trůně.Tajemství opuštěného přemyslovského trůnu I (1305 - 1309)

Ludmila Vaňková se narodila roku 1927 v Praze.  Její život nebyl vždycky úplně jednoduchý, její otec byl popraven gestapem a ona měla problémy vystudovat. Ze školy byla vyloučena a dostudovat mohla až o mnoho let později. Pracovala nejdříve jako sekterářka v několika nakladatelstvích a později jako redaktorka u Albatrosu. Nakonec dokonce pracovala jako výhybkářka, protože vystoupila z KSČ. Proto až do roku 1977 vůbec nepublikovala, až teprve od tohoto roku se začala psaní věnovat naplno. Od té doby má na svém kontu nespočet knížek. Píše především historické romány, knížky jsou rozděleny do sérií, podle období, kterým se věnují. Mezi nejznámější patří např. série Král a růže, Orel a lev či Lucemburská trilogie.

Knížka Královský nach tě neochrání je první dílem série Tajemství opuštěného přemyslovského trůnu. Autorka se v něm věnuje období mezi léty 1305 - 1309 a líčí zde úpadek Přemyslovců a rozpad jejich mocné říše, kterou vybudovali. Děj je plný politických intrik, bojů o moc, ale také lásky a přátelství...

Královský nach tě neochrání je druhou knížkou, kterou jsem od Ludmily Vaňkové četla a líbila se mi ještě o něco více než ta předchozí. I když se musím přiznat, že jsem zpočátku měla trošku problém se začíst, ale to je možná tím, že k českým autorům stále přistupuji trochu nedůvěřivě a opatrně. Postupně jsem se však do příběhu dostala a zjistila, že je skutečně zajímavý a čtivý. Občas mě trochu mátla a rušila netypicky řešená přímá řeč. V této knížce totiž nejsou klasické uvozovky, takže se mi stávalo, že jsem se občas ztrácela a čtení se stávalo náročnějším, ale to jsou pouhé drobnosti.

Příběh jako takový mě zaujal, autorka umí vytvořit velmi věrohodné charaktery a krásně mísí historická fakta s osobními osudy postav - s jejich starostmi, tužbami, boji i láskami. Setkáme se zde nejen s posledním přemyslovským králem Václavem III. a s jeho manželkou Violou, o jejíž přízeň se ucházel i Václavův přítel Petr z Rožmberka, ale i s královnou Richenzou (Eliška Rejčka) - vdovou po Václavu II. a s Jindřichem z Lipé - který je bezesporu jednou z nesympatičtějších postav. V příběhu však narazíme na mnoho dalších osob a já osobně bych možná ocenila takový menší soupis všech lidí, kteří v příběhu vystupují, jako to bývá v některých jiných historických románech. Rozhodně by to přispělo k lepší orientaci...

Závěrem bych řekla, že se rozhodně jedná o zajímavou knížku, která mi zase něco málo poodhalila z české historie, a proto ji můžu jedině doporučit. Teď je mým dalším cílem kniha Cval rytířských koní, což je počáteční díl šestidílné ságy o Karlu IV. Ludmila Vaňková mě totiž přesvědčila, že čtení o české historii může být také zajímavé.

Hodnocení: 4 hvězdičky
_________________________________________________________________________
Děkuji Knihcentru za poskytnutí recenzního výtisku.