pátek 8. listopadu 2013

Z "M" SEZNAMU: Pýcha a předsudek

Už před nějakou dobou jsem zveřejnila tento článek a dnes jsem se konečně odhodlala k napsání prvního článku do nové rubriky. A jako první jsem si vybrala jednu z nejoblíbenějších klasik Pýchu a předsudek. Kdo by tento slavný romantický příběh od Jane Austenové neznal?


Je pravda, že se docela stydím, protože jsem se k přečtení téhle knížky dostala až letos v září. Je to asi tak trochu ostuda, ale já zkrátka té klasice na chuť přicházím teprve teď. No a na Pýchu a předsudek jsem byla neskutečně zvědavá, protože snad každý o ní básní, takže očekávání bylo veliké. A pravdou je, že zklamaná rozhodně nejsem...




Má vůbec smysl se tady vyjadřovat k obsahu knížky? Tak snad jen krátce... 

Příběh nás zavede na romantický anglický venkov 18. století a vypráví především o rodině Bennetových. Hlavní hrdinkou je jedna z pěti z dcer - Elizabeth. Jejich docela všední a poklidný život přeruší příjezd pana Bingleyho, který si pronajal nedaleké panství. Pro paní Bennetovou - která je velmi prostá a povrchní - je to skvělá příležitost, provdat jednu z dcer.  A skutečně to vypadá, že se její naděje brzy vyplní, neboť pan Bingley se dvoří krásné  a jemné Jane. Společně s panem Bingleym ale přijede na venkov i jeho dobrý přítel pan Darcy, který však působí úplně opačným dojmem. Chová se velmi povýšeně a chladně a lidé proto usoudí, že je příliš pyšný a arogantní. Ke stejnému závěru dojde i Elizabeth, zvlášť když omylem zaslechne Darcyho, jak o ní docela nepěkně mluví. Nicméně, jak se příběh postupně vyvíjí, zjišťujeme, že pana Darcyho to k Lízince táhne, že je mu sympatická a svým způsobem ho okouzlila. Bohužel to Darcy neumí dát úplně najevo a tak jeho žádost o ruku nedopadne vůbec dobře. A Lízino mínění o něm se jen zhoršuje díky pomluvám ostatních lidí.
Změna nastává v okamžiku, kdy se Elizabeth vydává se svým strýčkem a tetičkou na cesty a kdy společně zavítají také na velkolepé Darcyho sídlo. Tam se s ním Elizabeth opět setká a je překvapena jeho proměnou. Najednou se vůbec nechová chladně, naopak, je milý a pozorný. I lidé pracující v jeho sídle tvrdí, že je to dobrý člověk a Lízinka na něj začíná pomalu měnit názor. Nakonec ji jedna událost skutečně přesvědčí o pravé Darcyho povaze a všichni jistě víme, jak to celé dopadne - velkou láskou, která se zrodila z nenávisti a nakonec i zasnoubením a svatbou.

Musím se přiznat, že když jsem Pýchu a předsudek začínala číst, byla jsem malinko zklamaná. Příběh se mi sice líbil už od samotného počátku, ale mrzelo mě, že je v něm tak málo o panu Darcym. Čekala jsem pořád nějaký zázrak, protože ve filmovém zpracování na mě zapůsobil více. Pořád jsem si proto říkala, co na tom Darcym lidé mají, v čem je tak úžasný a dokonalý? Ale později, ke konci, jsem konečně byla spokojená a pochopila jsem, proč. I mě si pan Darcy získal, i mě okouzlil.
Ale kromě pana Darcyho jsem si velmi oblíbila i Elizabeth. Líbilo se mi její myšlení, je to inteligentní mladá žena, která se nebojí říct světu svůj názor a to mi bylo velmi sympatické. Úplně jsem se do její situace vžila a všechno jsem prožívala spolu s ní.
Kromě ní mi byl sympatický i pan Bennet, její otec. Má totiž velmi zajímavý a osobitý smysl pro humor a je to takový samotář, ale velmi chytrý. A proto jsem trochu nechápala, jak může žít s takovou ženou, jako je paní Bennetová, která je na rozdíl od něj úplně "jednoduchá" a až nesnesitelně povrchní. Ji jsem si určitě neoblíbila...




Pýcha a předsudek se mi velmi líbila a čtení jsem si užívala. Bylo to takové milé a romantické čtení, které pohladí po duši. Austenová krásně líčí anglický venkov, tehdejší společnost i charaktery jednotlivých postav. V tom vidím asi největší plus - propracovanost charakterů. Austenová si mě získala i svým smyslem pro humor a ironii, na tu dobu to je docela neobvyklé. Jediný nedostatek vidím v tom, že mužům je zde věnováno jen maličko prostoru, ale autorka sama přiznala, že se v mužském chování nevyzná natolik, aby ho podrobněji popisovala, a to docela chápu. Ale ocenila bych Darcyho pohled na celou věc...
Ještě taková drobná poznamečka na okraj: Během čtení jsem si totiž uvědomila jednu věc a to, že Jane Austenová je vlastně taková anglická Božena Němcová!

A ještě bych ráda přidala pár slov o filmovém zpracování. Viděla jsem totiž i filmovou verzi Pýchy a předsudku, dokonce ještě dřív než jsem četla knížku a okamžitě jsem si ji zamilovala. Mluvím teď o verzi s Keirou Knightley. Myslím, že si s tím tvůrci krásně poradili a nádherně vystihli nejen atmosféru příběhu, ale i jednotlivé postavy. Mám ve filmu mnoho oblíbených scén a k těm úplně nejoblíbenějším patří tato. Pro mě je to prostě dokonalý, kouzelný film, na který se můžu dívat pořád dokola. A ten úžasný soundtrack!


Co říci na závěr? Pýcha a předsudek mě - stejně jako tisíce dalších lidí - okouzlila a rozhodně není poslední knížkou od této autorky, kterou si přečtu. Už teď plánuju Rozum a cit a především Emmu, na kterou jsem opravdu hodně zvědavá, tak v budoucnu ode mně snad uslyšíte názor i na další její knížky.
 

Tak, to byl první článek o knížce, kterou jsem přečetla v rámci "povinné" četby k maturitě. Doufám, že se líbil, ale rozhodně to neberte jako nějaký zápis do čtenářského deníčku, je to jen můj názor, něco jako recenze. Takže tak. Brzy se snad můžete těšit na další článek do této rubriky budu ráda, když mi do komentářů napíšete svůj názor na Pýchu a předsudek...


8 komentářů:

Q.ee řekl(a)...

Jé to je hezký článek. Pýchu a předsudek mám hrozně ráda, ale přiznám se - já byla maličko zklamaná z Rozum a cit, protože jsem to četla téměř v zápětí. :-D Ne že by to nebylo dobré, ale je to zase něco maličko jiného a vím, že kdybych to četla už před Pýchou, líbilo by se mi to více. Každopádně rozhodně všechny knihy autorky vřele doporučuji. :-) <3

Ettelëa řekl(a)...

Q.ee: Děkuju, jsem moc ráda, že se ti článek líbil, trochu jsem se s ním po tom měsíci nepsaní prala :) Určitě si od ní přečtu více knih a jsem na ně zvědavá, hlavně na tu Emmu, ale ještě s tím pro jistotu chvilku počkám :)

Lucinda řekl(a)...

Tak teď si Pýchu a předsudek chci přečíst ještě víc! :)

Bastera řekl(a)...

Hezký článek a ano tahle kniha je prostě okouzlující, i když chápu, že ne pro všechny, ale Elizabeth není žádná hloupá slepice jako většina, ale inteligentní mladá dáma a já mám prostě slabost pro vybroušené jiskřivé dialogy mezi ženami a muži :)

Bastera řekl(a)...

A určitě si přečti Rozum a cit i Emmu tyhle tři mám od ní nejraději :)

Janina řekl(a)...

I ja som si najprv zamilovala film a až potom som si prečítala knižku. A musím povedať, že i film aj knižku milujem. Určite odporúčam pozrieť si seriál Emma a prečítať si aj túto knihu od Jane Austen :)

Anonymní řekl(a)...

Já jsem na tom podobně... prve vévodil film, potom až kniha...

koukala jsem, že se dodnes drží docela vysoko v žebříčcích,... třeba tady :-) http://www.sevt.cz/obchod/on-line-knihkupectvi/ Darcy je asi pořád nejoblíbenějším hrdinou..

Stejně tak mám moc ráda i rozum a cit.
Je to něco nadčasového: -)

Anonymní řekl(a)...

Moc pěkně napsaný článek. A v opravdu hodně věcech s tebou souhlasím.:-)

Okomentovat

Moc děkuji za každý komentář!