RECENZE: Přemyslovská epopej IV. - Král básník

Autor: Vlastimil Vondruška
Série: Přemyslovská epopej
Díl: 4.
Počet stran: 632
Vydavatel: MOBA
Anotace: Závěrečný díl ságy o jedné z nejslavnějších epoch českých dějin, o době velkých přemyslovských králů. Začíná koncem vlády Přemysla II. Otakara, vypráví o vládě Václava II. a vraždě jeho syna Václava III. Král Václav II. byl zajímavou osobností, v dějinách možná trochu nedoceněnou. Právě za jeho vlády se vytvořil model stavovského státu s přesnou dělbou odpovědnosti mezi panovníkem a šlechtou. On sám byl v duši umělcem, sám vynikající minesengr, ale také muž známý svou erotickou náruživostí. Jeho doba je dobou dvorských intrik, zápasu mezi šlechtou, dobou nástupu měst. Právě na přelomu 13. a 14. století se dotvořila tvář středověkých Čech, na níž už Lucemburkové mnoho nezměnili.

Přemysl II. Otakar
Král básník je závěrečnou části velkolepé Vondruškovy Přemyslovské epopeje, která prostřednictvím životních příběhů čtyř  přemyslovských panovníků zachycuje jedno z nejslavnějších období české historie. Tento čtvrtý díl s podtitulem "Král básník" vypráví o předposledním českém králi z rodu Přemyslovců - Václavovi II.
Přesto se na počátku příběhu ještě vracíme k Přemyslu Otakarovi II., jehož příběh byl vylíčen v předchozím díle "Král rytíř". Zde však sledujeme poslední léta jeho vlády, která byla především ve znamení válek. Největší zlom pak nastane ve chvíli, kdy je třeba najít nového římského krále, jímž je zvolen Rudolf Habsburský, s čímž Přemysl nemůže souhlasit. Jejich spor pak vyvrcholí bitvou na Moravském poli, ve které tento velký český král - Přemysl Otakar II. - zahyne. A České země se ocitají v chaosu a bez krále. Přemyslův syn Václav je ještě příliš malý a proto se stává pouhou loutkou v rukou moci chtivých.
Poté už sledujeme Václavovo dětství. Jeho svatbu s dcerou Rudolfa Habsburského a poté nelehké období v zajetí a pod nadvládou Oty Braniborského, který usiluje jen o vlastní postavení a moc.  Mladého Václava se však nakonec povede osvobodit a ten se vrací zpět do Čech a do Prahy, aby se ujal vlády.
Poté sledujeme další vývoj situace v Českých zemích. Vládu šlechty a Záviše z Falkenšejna, narození Václavových dětí a pak také konečně jeho převzetí české a později i polské koruny. Pozorujeme jeho snahy o posílení moci i jeho druhý sňatek s Eliškou Rejčkou. A nakonec se staneme i svědky jeho brzké smrti.
Jen o rok později zemřel také jeho syn a nástupce Václav III. a tak vymřel slavný rod Přemyslovců po meči. Na Český trůn poté usedli Lucemburkové, i když Přemyslovci z části přežili díky dceři Václava II. Elišce Přemyslovně.

Václav II.
Hned v popisu knížky se můžeme dočíst, že se jedná o závěrečnou část románové fresky a přesně tím Přemyslovká epopej je - barvitou freskou plnou krvavých bojů o moc, lásky i nenávisti, zrady a cti. Král básník je mou první knížkou od pana Vondrušky, kterou jsem četla a musím přiznat, že mě překvapilo, jak čtivě a zajímavě je příběh napsán. Autor líčí životy Přemyslovců velmi poutavě a ukazuje nám i jejich temnější stránky. Obecně jsou přemyslovští králové spíše idealizováni, ale Vondruška se nebojí poukázat i na jejich nedostatky a slabé stránky.

Přesto že je knížka opravdu dlouhá a rozsáhlá, rozhodně není zdlouhavá. Obsahuje obrovské množství informací o tehdejší době, ale autor je naštěstí dokáže podat skutečně poutavě. V příběhu se setkáváme s množstvím nejrůznějších postav a věřím, že je občas docela těžké se ve všech těch rodech a lidech zorientovat, ale v tom nám naštěstí může pomoci soupis nejdůležitějších historických osobností, který najdeme na konci knihy.

Osobně velmi oceňuji to, že se autor striktně drží historických faktů a zároveň ho obdivuji za to, jaké množství informací o tomto období má. Člověk, kterého stejně jako mě zajímá historie, se tady může dozvědět mnoho nových a zajímavých věcí. Jak by vypadaly hodiny dějepisu, kdyby je učil pan Vondruška! Ukazuje nám totiž, že České dějiny jsou velmi zajímavé a stojí za to, se o nich dozvědět něco více.

Také mě zaujaly "mezihry", které oddělují jednotlivé části knihy a v nichž k nám promluvá kronikář, který vlastně sepisuje ony životy Přemyslovců. V nich se občas pozastavuje nad různými událostmi, které se v předešlé části udály, dovysvětluje je a občas také přemýšlí a filizosuje. Pronesl zde i jednu velmi zajímavou myšlenku, která mi utkvěla v paměti:

"... I já přece vycházím z poznámek, které zapisovali mí předci. A ze vzpoínek, které vyprávějí lidé, kteří určité události zažili. Ale bylo to opravdu tak? Abych mohl tvrdit, že píši skutečně pravdu, musel by mi o těch událostech vyprávět sám vznešený král Přemysl. Jenže jeho ústa jsou němá. A to je také důvod, proč skuteční učenci považují historické kroniky za dílo literární. Minulost totiž nejde objektivně popsat. ..."
(str. 156)

"Král básník" pro mě byl opravdu přínosným čtením. Díky němu jsem měla možnost navštívit české země za doby posledních Přemyslovců a poznat tehdejší společnost, šlechtu i politiku. Knížku doporučuji všem milovníkům české historie, ale i těm, kteří si myslí, že historie jsou jen pouhá nudná fakta plná letopočtů a jmen. Vlastimil Vondruška vás jistě přesvědčí o opaku...

Hodnocení: 5 hvězdiček

__________________________________________
Za recenzní výtisk velmi děkuji knihkupectví Knihy Dobrovský.