neděle 6. října 2013

RECENZE: Reset

Autorka: Amy Tinterová
Překlad:Jana Hejná
Série: Reset
Díl: 1.
Žánr: sci-fi, dystopie, pro děti a mládež
Forma: hardback
Počet stran: 384
Vydavatel: Egmont
Rok vydání: 2013
Anotace:
Před pěti lety jsem zemřela. O 178 minut později jsem vstala z mrtvých.
Před pěti lety byla dvanáctiletá Wren Connollyová třikrát střelena do prsou. Po 178 minutách vstala z mrtvých jako resetka: silnější, rychlejší, odolnější a bez emocí. Čím déle jsou totiž reseti mrtví, tím méně v nich zůstává po oživení lidského. Wren 178 je nejnebezpečnější reset v Texaské republice. Nyní ve svých sedmnácti letech slouží v polovojenské jednotce společnosti KLEZ(Korporace pro lidskou evoluci a zalidnění).
Wren je jako zkušená bojovnice pověřena výcvikem nových resetů, ale její poslední nováček – Callum Reyes – je nejhorší, jakého kdy viděla. Callum byl oživen 22 minut po své smrti, a tak prakticky zůstal člověkem. Má příliš pomalé reflexy a nepatřičné otázky a jeho nikdy neuvadající úsměv vyvádí Wren z miry. Pořád však odpovídá za jeho výcvik. Když Callum odmítne splnit rozkaz, dostane Wren poslední šanci ho srovnat – jinak ho bude muset zlikvidovat. Wren dosud vždy uposlechla každý rozkaz a ví, že když se vzepře, bude také zlikvidována. Ale zároveň se nikdy necítila tak živá jako s Callumem…


Reset je knížka, která zaujme na první pohled, jak svou obálkou, tak anotací a v neposlední řadě také velmi povedeným trailerem, který okamžitě zaujal i mě. Proto jsem byla nadšená, když se mi knížka dostala do rukou a měla jsem rozhodně velká očekávání...

Hlavní hrdinkou příběhu je Wren, která ve svých 12 letech zemřela. Ale ne nadlouho, díky viru, který sužuje zemi, se mnoho mladých lidí, kteří zemřou, opět vrátí a to jako reseti. Jsou silnější, jsou odolnější, jsou nemilosrdní. Záleží však na tom, jak dlouho zůstanou mrtví, protože čím později se "vrátí", tím méně lidskosti v nich zůstane. Wren je nejdokonalejší resetkou, protože mrtvá zůstala celých 178 minut. Vrátila se proto jako tvor bez citů, podobná člověku jen svým vzhledem. Naprosto dokonalý voják bez slitování, sloužící ve společnosti KLEZ, která se o resety stará a samozřejmě je také využívá jako vojenskou sílu.
Wren má kromě jiného na starost také výcvik nováčků a vždy cvičí jen ty nejdokonalejší, ty nejdéle mrtvé, ze kterých pak udělá výborné vojáky. Až do chvíle než se na scéně objeví Callum, který byl mrtvý pouhých 22 minut, což znamená, že v něm zůstala lidskost, má emoce a je také schopný citů. To ho předurčuje k tomu, že jako reset je prakticky nepoužitelný. Za normálních okolností by si ho Wren ani nevšimla, ale Callum ji nějakým způsobem upoutal a začal v ní probouzet city, o kterých ani netušila. Ujme se jeho výcviku? A jsou reseti opravdu tak bezcitní, jak se o nich říká? Je možné se osvobodit od KLEZU?


Jak už jsem psala výše, od knihy jsem měla dost velká očekávání, a proto jsem se do čtení pustila s velkým nadšením, které ale po několika stránkách bohužel poněkud opadlo. Těšila jsem se na originální příběh, ale toho se mi úplně nedostalo. Jistě, systém resetů mi poměrně originální připadá, ale celkové zpracování pak působí tak trochu jako kopie všeho, což už tady bylo předtím. To by samo o sobě možná ani tak nevadilo. Pozitivní totiž je to, že je knížka napínavá, plná akce a docela rychle se čte. Ale jedna věc mi na Resetu vadila úplně nejvíce a to byla samotná Wren. Autorka ji na počátku příběhu prezentuje jako tvora absolutně bez emocí, který pozbyl všechnu svou lidskost, a všechny jeho city se vytratily. Bohužel chování a jednání Wren to naprosto popírá. Stačí, aby se na scéně objevil sympatický a svou nešikovností roztomilý kluk a najednou se Wren červená, je nervózní a... prostě se chová jako každá jiná lidská puberťačka. Ocenila bych, kdyby se autorka svého konceptu držela a kdyby se Wren opravdu chovala tak bezcitně a chladně, jako to slibuje anotace a trailer. Čekala jsem, že proměna z chladné Wren bez emocí do zamilované dívky s city, bude pozvolnější a komplikovanější, takhle se ale o žádné proměně ani mluvit nedá, protože Wren se už od samotného začátku chová jako hloupá a naivní holka, se kterou se setkáme v každé druhé průměnré romantické knize. Tak tohle byl ten důvod, proč se mi knížka četla poměrně špatně...
Ale je to škoda, protože jinak je Reset nabitý akcí až po okraj, plný napětí, ale taky humoru a - pro mě bohužel až moc - romantiky. Děj je sice docela předvídatelný a zkušený čtenář brzy pozná, jak nejspíše celý příběh dopadne, ale na druhou stranu kniha vyniká zajímavou vizí budoucnosti a světem, ve kterém se děj odehrává.

Celkově se jedná o poměrně průměrnou knihu, která je ale jako stvořená pro milovníky young adult dystopií. Každopádně je to příjemná oddechovka, při které se dobře pobavíte a občas budete i napnutí, jak to s hlavními hrdiny celé vlastně dopadne. Určitě bych knížku doporučila hlavně těm čtenářům, kteří mají rádi dystopie a nevadí jim ta trocha neoriginality, pokud dostanou příběh plný akce.

Hodnocení: 3 hvězdičky

__________________________________________________________________
Trailer:


__________________________________________________________________

Za poskytnutí recenzního výtisku moc děkuji nakladatelství Egmont.
Knihu si můžete pořídit přímo na stránkách nakladatelství ZDE.

2 komentářů:

E_V_E řekl(a)...

Knižku mám už doma a čoskoro sa k nej aj snáď dostanem, veľmi ma láka, tá téma je super, milujem, keď v knihách niekto vstane z mŕtvych 8D
Pekná recenzia 8)

Maťa Wolf řekl(a)...

Tiež som tomu dala tri hviezdičky, je to taký priemer, ma to celkom sklamalo, lebo to mohlo byť aj lepšie...

Okomentovat

Moc děkuji za každý komentář!