pondělí 26. srpna 2013

SERIÁL: "The White Queen"... Ta pravá hra o trůny



George R.R. Martin se nijak netají tím, že jeho velkolepá fantasy sága Píseň ledu a ohně je inspirovaná Válkami růží - občanskou válkou, která v Anglii probíhala v letech 1455 až 1485. Pokud máte Martinovu Hru o trůny rádi, pak by vás možná zajímal její skutečný historický podklad. A v tom by vám mohl pomoci nový historický seriál stanic Starz a BBC One, který mapuje poslední etapu těchto bojů mezi dvěma znepřátelenými rody, který vznikl podle tří knih od známé autorky Philippy Gregory - The White Queen (česky Bílá královna), The Red Queen (Červená královna) a The Kingmaker's Daughter (česky zatím nevyšlo)...

Upozornění: Jelikož se jedná o historický seriál a historická fakta jsou obecně známá, popisuji v recenzi i děj seriálu a nepokládám to tím pádem za spoiler. Ale tu část, kde popisuju události poslední epozidy jsem i tak viditelně označila. To jen pro pořádek...

Co si budeme povídat, historické seriály jsou populární a v poslední době docela letí. Tomuto tématu se věnovala i Syki  v jednom ze svých dumání, můj článek si můžete přečíst zde.
Asi úplně nejpopulárnějším historickým seriálem se stali Tudorovci, vyprávějící příběh Jindřicha VIII. a jeho šesti manželek. Bylo jen otázkou času, kdy se zase vynoří nějaký nový seriál zabývající se anglickou historií a tak tady teď máme "The White Queen", seriál, který zachycuje snad jedno z nejzajímavějších a nejbouřlivějších období anglických dějin - závěr válek růží, vládu Eduarda IV. a Richarda III. a bitvu na Boswortském poli, která znamenala konec dlouhé vlády Plantagenetů a nástup Tudorovců na trůn. Ano, "TWQ" totiž Tudorovcům předchází a vysvětluje to, jak se vůbec dostali k moci a kde se ten slavný Jindřich VIII. vlastně vzal.

Elizabeth Woodwille
Příběh začíná v roce 1464, kdy na anglický trůn usedá mladý a ctižádostivý Eduard, poté, co s pomocí hraběte Warwicka "Králotvůrce"porazil bývalého krále Jindřicha VI.
Hned v samotném počátku se setkáváme s mladou a krásnou vdovou Elizabeth Woodwillovou, která krále Eduarda prosí o pomoc a o navrácení majetku jejího zemřelého muže. Eduarda, který je po celé Anglii známý svou oblibou v ženách, okamžitě okouzlí. Jenomže to není tak jednoduché. Nový král Eduard pochází z rodu Yorků, zatímco Elizabeth a celá její rodina jsou přívrženci starého krále Jindřicha VI.  a rodu Lancasterů. Tyto dva rody už mnoho let usilovně bojují o nadvládu, moc a trůn Anglie a jsou nepřáteli na život a na smrt.
Přesto se Eduard do Elizabeth zamiluje a dojde to až tak daleko, že si ji tajně vezme za ženu, a to i přesto, že si má vzít francouzskou princeznu a tím posílit mír Anglie a Francie. I když je to nebezpečné a Elizabeth je jen z nižšího šlechtického rodu, král nakonec svůj sňatek s ní veřejně oznámí a udělá z ní královnu Anglie. A tím je opět rozdmýchán nový boj o moc, neboť mnoha šlechticům se nezamlouvá, že tak významné postavení v zemi získali Riversové, poměrně nevýznamný rod. A tak se intrikuje, bojuje a spřádají se nejrůznější plány...


Margaret Beaufort
Kromě královny Elizabeth sledujeme prostřednictvím seriálu i osudy dalších dvou Margaret Beaufortové a Anne Nevillové. Margaret je matkou mladého Henryho Tudora, který má jistý nárok na trůn a ona celý svůj život zasvětila Boží vůli, - jak ona tomu říká - aby svého syna dosadila na Anglický trůn. Je to tak ctižádostivá žena, že je pro tento svůj cíl schopná téměř všeho.
zajímavých žen a to konkrétně osud
Anne Nevill je na počátku příběhu mladičká a je dcerou slavného Warwicka "Králotvůrce". jejím osudem je poslouchat svého otce a být figurkou v jeho mocenské hře. Ale i ona časem prokáže svou sílu a odhodlání.


Ale samozřejmě to nejsou jediné postavy, na které v seriálu narazíme, naopak. Postavami se to v něm jen hemží a tak může být zpočátku docela náročné se v tom množství zorientovat a ujasnit si, kdo vlastně na čí straně stojí. Nevím, jak to vnímají lidé, kteří nemají ty historické souvislosti a neví přesně kdo je kdo. Asi v tom musí mít trochu zmatek... Příběh je to pravdu spletitý, plný intrik  a moc tomu nepomáhá fakt, že zahrnuje poměrně dlouhé časové období a že mezi dvěma díly tak může klidně uběhnout i mnoho let. To je asi jedná z mála věcí, která mi na tom trochu vadila - děj byl na můj vkus až příliš rychlý, a tempo mi občas připadalo až moc zběsilé, klidně by se dal seriál natáhnout na více sérií nebo alespoň dílů. Prostě to brali všechno trochu hopem, ale je pravda, že knižní předloha je na tom úplně stejně, takže tvůrcům seriálu se to vyčítat nedá. Jak jsem psala už výše, příběh začíná v roce 1464 a končí bitvou u Bosworthu v roce 1485, kde zahynul poslední Plantagenet Richard III. Jedná se tedy o 21 let, v pouhých 10 dílech. A to je, myslím, docela škoda.
Jako takovou další nevýhodu by se dalo brát i to, že už předem víte - pokud jste alespoň trochu znalí dějepisu - jak to celé skončí. Ale to se nedá nic dělat... I tak mě to bavilo sledovat.


Ale jinak jsem si seriál vyloženě zamilovala. Nicméně, patřím mezi nadšené milovníky historie, takže to musíte brát trochu s rezervou. 
Velmi se mi líbí kostýmy, které jsou v seriálu použity i soundtrack a jsem více než spokojená s hereckým obsazením. Především jsem se těšila na lorda Warwicka v podání Jamese Fraina, kterého můžete znát třeba z Tudorovců, kde ztvárnil úspěšného Thomase Cromwella. Jeho Warwick byl v "TWQ" stejně ctižádostivý a vychytralý jako Cromwell v Tudorovcích. 

Co se seriálových postav týče, nejvíce mi do oka padl Richard III. stejně jako asi většině. Mě ale zajímá i z historického hlediska, nejen díky charismatickému A. Barnardovi, který ho ale vystihl perfektně, to musím uznat. Další velmi zajímavou postavou je Elizabethina matka Jacquetta Riversová, která mi byla velmi sympatická. Co se týče samotné Elizabeth, tak tu jsem si moc neoblíbila...

Richard a Anne
/spoiler/ Velmi se mi zalíbila linie Richarda a Anne Nevillové a byla bych ráda, kdyby to tak s tou jejich láskou bylo i ve skutečnost. No, kdo ví... Co se mi líbilo ještě víc, byla později láska mladičké Elizabeth k Richardovi, jejímu strýci. Tak moc jim to spolu slušelo a snažila jsem si představovat, že i z Richardovy strany se jedná o lásku, i když to tak nebylo. No a samozřejmě jsem si taky poplakala a to u posledního dílu hned několikrát. Když umřel Richardův syn, pak jeho žena Anne a nakonec u Richardovy porážky u Bosworthu jsem bulela jak malá. Asi to prostě moc žeru... /spoiler/

Ještě by bylo asi dobré zmínit, nakolik se seriál drží historických reálií. Všechny postavy, na které v seriálu narazíme, skutečně žily a jejich charaktery taky vycházejí z historických pramenů. Všechny roky, bitvy, apod. sedí a jsou historicky přesné. Seriál je ale taky obohacen o zajímavou linii týkající se magie, kterou provozuje Jacquetta a později i Elizabeth. To ale taky není čistě výmysl tvůrců či autorky knižní předlohy, ale vychází z pověstí a legend o tom, že Jacquetta byla potomkem říční bohyně Meluzíny, ale samozřejmě nic takového není historicky doloženo. Další nedoložené věci jsou například láska Richarda a Anne, na to existuje mnoho různých pohledů, stejně jako na osud princů v Toweru. Víc o těchto věcech týkajících se historie si budete moci u mě přečíst ještě v průběhu týdne.



Seriál bych doporučila jak příznivcům historie, tak i těm, co se o ni nijak zvlášť nezajímají. A rozhodně se nenechte odradit úvodním dílem, který jen překypuje romantikou tak, že máte strach, aby vám po obrazovce nezačal téct med. Ne, tak strašné to snad zase není... A další díly jsou jenom lepší, plné intrik, zrady, bojů a válek a zkrátka všeho, co do správného historického dramatu dle mého patří. Díky seriálu máme možnost nahlédnout na královský dvůr i na bitevní pole. Podle mě se jedná o velmi podařenou historickou podívanou a je jen škoda, že druhá série se nechystá a příběh tak končí. Ovšem jen co se seriálu týče, historie samozřejmě pokračovala dál. A pokud vás zajímá, jak a nechce se vám googlit, můžete si to přečíst u mě na blogu tento týden...

Pokud bych měla seriál ohodnotit procentuálně, bylo by to asi 95%.

11 komentářů:

Kleria Amanda řekl(a)...

Pěkný článek, já jsem to sledovala taky a líbilo se mi to :). Souhlasím s tebou taky mi to přišlo celkem rychlý a mohlo to být delší série. A nevím to jistě možná máš u Eduarda chybu, pokud vím v seriálu mu říkaly Edwarde!!! :)) Ale jenom si to myslím :))

Ettelëa řekl(a)...

Kleria Amanda: Jojo, v seriálu mu říkají Edward, protože tak je to správně anlicky. Já jsem si to v článku počeštila, v češtině se jmenuje Eduard, stejně jako Henry je Jindřich. Snažila jsem se psát v článku originální (anglické) verze jmen, ale tím, že o tom období čtu hodně knih, ve kterých jsou jména počeštěná díky překladu, napsala jsem Eduard... Tak asi tak :)

Ettelëa řekl(a)...

Kleria Amanda: A děkuji za pochvalu, jsem ráda, že se článek líbí :)

Freckles řekl(a)...

Taky sleduju (ještě pořád, poněvadž jsem pozadu :D)... Je to super seriál, teď jsem skončila u svatby Richarda a Anne a smrti Jacquetty... Je škoda, že podle The White Princess se už nebude natáčet :(

Petra T řekl(a)...

Moc pěkný článek a těším se na další.Seriál byl úžasný, ale škoda že už nebude další série. A jinak u posledního dílu jsem brečela jak želva.

Natalie Nathaly řekl(a)...

Krásny článok, určite sa pokúsim dať tomuto seriálu šancu :)

Frozie řekl(a)...

Moc pěkný článek. Seriál sleduju a jsem unešená. Miluju historické seriály, a ty z dílny BBC jsou vždy trefou do mého vkusu. Je mi líto, že seriál skončil, ale aspoň se to nebude táhnout jak některé jiné série :)

Majka Danihelová řekl(a)...

Pozrela som prvý diel, ale akosi ma to nechytilo, čo ma fakt mrzí, lebo trailer sa mi veľmi páčil.

mayiree řekl(a)...

Opravdu těžce jsem snášela fakt, jak rychle vše ubíhalo. Věřím, že člověk, který o historii v této době nic neví, si moc ani neodnese. Já jsem nějakou představu o této době měla a ačkoli se mi seriál líbil, což se historie týče, způsobil v mé hlavě pěkný guláš. :/ Nejspíš bych bylo radši za velké zpomalení tempa (i na úkor akčnosti, které je zbytečně moc najednou) a i možná trochu zredukovala počet romantických scén... Jenom trošku. :)
Článek skvělý, jen hodnocení bych z mé strany pohledu snížila. Jakožto žádný expert na tuhle dobu... ;)

Tereza Nováková řekl(a)...

líbil se mi, ale měl hrozně rychlý spád, ale to nic nemění na tom, že bych brala další serii....

Brabikate řekl(a)...

Skvělá recenze seriálu. :) Nejspíš se na něj podívám, nalákala jsi mě. :)

Okomentovat

Moc děkuji za každý komentář!