sobota 31. srpna 2013

RECENZE: Nebezpečné dědictví

__________________________________________________________________

Autor: Alison Weirová
Překlad:Eva Křístková
Série: -
Díl: -
Žánr: historický román
Forma: hardback
Počet stran: 472
Vydavatel: BB/art
Rok vydání: 2013
Anotace: Zločin a láska v temných zdech Toweru... Píše se rok 1562 a lady Kateřina Greyová byla právě uvězněna v Toweru i se svým
manželem Edwardem. Jejich jediným zločinem je, že tajně uzavřeli sňatek z lásky
a zplodili syna, který by jednou mohl sáhnout po anglické koruně. Oba totiž mají
nebezpečně blízko k trůnu a královna Alžběta se cítí ohrožena. Bude požadovat trest
za zradu – trest nejvyšší? Kateřinina starší sestra Jana Greyová, slavná „devítidenní
královna“, jej za minulé královny Marie Krvavé již podstoupila. Kateřina slýchá ve
věži Toweru hlasy, snad ozvěny dávného zločinu, který se tu stal. Příběh se vrací o 80
let zpátky do roku 1483, kdy k nemanželské dceři nechvalně proslulého krále
Richarda III. Kate Plantagenetové doléhají temné zvěsti o zmizení a vraždě dvou
malých princů. Co se s nimi stalo, je však souzeno odhalit teprve Kateřině Greyové.


A je to tady, další kniha od Alison Weirové! Na tuhle jsem se těšila vážně hodně a nedočkavě jsem vyhlížela datum vydání. A navíc, knížka nemohla přijít v lepší a vhodnější dobu, protože zrovna nedávno mě začal hodně zajímat Richard III. a tento nejnovější román od anglické historičky se ho také týká. Takže hurá do čtení...
Dvě ženy v odlišných dobách - Katherine Greyová a Katherine Plantagenetová, jejichž osudy se zajímavě propojují napříč staletím.

Katherine Greyová
První příběhová linie, ta která se týká Katherine Greyové, jakoby navazuje na autorčinu předchozí knížku Nevinná zrádkyně, která popisuje krátký život devítidenní královny Jany Greyové. V Nebezpečném dědictví se setkáváme s její mladší sestrou Katherine. Její osud sledujeme od roku 1553, kdy na anglickém trůnu sedí mladičky Eduard VI. Jsme svědky jejího sňatku a vášnivé lásky k Henrymu Herbertovi, jako i jejich společného trápení, když jim rodiče s politických důvodů nedovolí sňatek naplnit a žít spolu jako muž a žena se vším, co k tomu patří. Ale díky tomuto sňatku se dostane na Beynard's Castel, kde se jí zjevují podivné stíny a kde také v truhle najde stužkou svázané poznámky, záhadný, nádherný přívěšek s modrým kamenem a obraz, na němž je vyobrazena velmi půvabná, mladá dívka, působící poněkud smutně. A tak začne Katherine pátrat po tom, o koho se asi jedná a jaký byl osud té nešťatsné dívky.
Kromě toho ale musí řešit spoustu jiných problémů. Katherine to totiž nemá v životě vůbec jednoduché a může za to především její královská krev, protože díky své matce má jistý nárok na trůn a velmi ráda by se stala královnou. Její sestře se to podařilo, ale jen na pouhých devět dní a tato událost Katherine určitě taky poznamená, nicméně když na trůn nastoupí Marie a později i Alžběta I., začne Katherine usilovat o korunu a začne být poměrně ctižádostivá. Kromě toho také řeší svůj nucený rozchod se svou velkou láskou Henrym a následně i novou lásku...


Richard III., Anne Neville a jejich syn Eduard
Hrdinkou druhé linky je také Katherine, ale Plantagenetová a její příběh nás zavádí do roku 1483 do Yorkshiru na severu, kde má své sídlo Richard, vévoda z Gloucesteru se svou rodinou, která zahrnuje jeho manželku Anne, synka Eduarda a dvě nemanželské děti - Katherine Plantagenetovou a Johna z Gloucesteru. Tuhle jejich idylku ale naruší náhlé úmrtí Richardova bratra - krále Eudarda IV. Vévoda z Gloucesteru je pověřen úřadem lorda Protektora a má vládnout dokud je Eduadrův syn příliš mladý, aby moc převzal sám. To ale spustí vlnu nepokojů a Richard oba Eduardovy syny, dědice trůnu a své vlastní synovce nechá zavřít do Toweru, údajně pro jejich vlastní bezpečí, ale později se to jaksi zvrhne, princové záhadně zmizí a Richard usedne na trůn jako král místo nich. Kolují zvěsti, že své synovce nechal zavraždit a díky tomu se proti němu v celé Anglii zvedla vlna nechuti a protestů. Kate to samozřejmě velmi trápí, nehce aby o jejím milovaném otci kolovaly takové nechutné pomluvy a ráda by jeho jméno očistila. A tak se pouští do pátrání a vyšetřování svěří všechny své úvahy papíru, lejstra ováže stužkou a skryje na bezpečné místo. A právě tam je o mnoho let později najde Katherine Greyová a tak se jejich osudy propojí...


Tohle je docela nezvyklá knížka na Weirovou. Proč? Protože Alison Weirová je historička, která se věnuje především psaní literatury faktu. Napsala zatím pouze čtyři romány a ty tři předchozí měly jeden společný rys - stály na jasných historických faktech. Ale tahle je jiná. Linie Katherine Greyové je opět důsledně opřená o historická fakta a zakládá se na skutečnosti, ale ta druhá už taková není. Hlavně proto, že není úplně jasné, zda Katherine Plantagenetová vůbec žila a jestli měl Richard III. nějaké nemanželské potomky. I ta nadpřirozená linka je něčím novým a nezvyklým, ale osvěžujícím. Ta mě na tom bavila asi úplně nejvíce. Líbilo se mi, když Katherine Greyová viděla "duchy" Richarda a Kate, to bylo zajímavé, stejně tak i to, jak s ní Kate "komunikovala" skrz přívěšek. 


Middlehamský klenot - inspirace pro přívěšek Kate Plantagenetové

Co se ale nezměnilo, je úžasná čtivost, knížka se čte tak lehce, že ani nevnímáte, jak ty stránky letí. Ani vlastně pořádně nevím, čím je to způsobeno, že jsem tu knížku tak hltala... Weirová prostě umí psát tak, že vás úplně vtáhne do té doby a nemůžete jinak, než si obě hlavní hrdinky oblíbit a držet jim pěsti. 

Ještě v jedné věci se Nebezpečné dědictví liší od těch předchozích příběhů a to v tom, že je tady daleko více romantiky (nepočítám zde knihu Zajatá královna, kterou jsem ještě nečetla), ale to je způsobeno i tím, že ani Alžběta (v knize Princezna Alžběta) ani Jana (v knize Nevinná zrádkyně) neměly moc zájem o muže ani romantiku, byly to ženy, které daleko více zajímalo vzdělání. Kate a Katherine jsou ale úplně jiné, obzvlášť Katherine Greyová je takový snílek s duší romantika a musím přiznat, že mi to chvílemi bylo i docela protivné, protože byla schopná i na několika stránkách líčit svou beznadějnou lásku. To už mi byla daleko více sympatická Kate, která tak usilovně bojovala za svého otce.

Princové v Toweru
Další věcí, která se mi na téhle knížce moc líbila, byla zápletka s Richardem III. a princi v Toweru. Téhle záhadě - snad jedné z největších v anglických dějinách - se stále věnuje spousta autorů a existují dva tábory - jeden, který Richarda striktně odsuzuje a druhý, který ho naopak brání. Weirová zaujala takový neutrální postoj. Nenabízí čtenářům jasné vysvětlení, spíše spekuluje, i když v závěru je Katherine Greyová přesvědčená, že je Richard vinný, Kate - jeho dcera - věří v jeho nevinnu. Teď už záleží pouze na vás, k čemu se přikloníte, já osobně jsem s Kate... Ale celkově se mi líbil autorčin pohled na osobu Richarda, kterého tak znetvořil Shakespeare ve své hře. Alison Weirová ho popisuje jako milujícího otce a manžela, zásadového a čestného muže, který se nicméně dopustil několik podstatných chyb.




Nebezpečné dědictví je prostě další úžasná knížka od této úžasné autorky, která mě dokázala pohltit a vtáhnout do děje. Měla jsem dokonce pocit, že to všechno prožívám na vlastní kůži a jsem Alison Weirové vděčná, že mi dává stále možnost nahlédnout do historie a nejen to - dokonce ji i prožít prostřednictvím těchto skvělých příběhů. Každá její knížka u mě překoná tu předchozí, jen jedné se trochu bojím a to Zajaté královny, protože názory na ni nejsou tak pozitivní, jako u jiných jejích knížek. No, budu ji muset přečíst a sama si udělat názor... Zatím se mi všechny knížky od ní moc líbily a Nebezpečné dědictví asi nejvíc ze všech. Dvě příběhové linie, nadpřirozeno a Richard III. - to pro mě byla dokonalá kombinace. Jen občas jsem měla trochu problém se orientovat v neustálém přeskakování mezi oběma hrdinkami a v čase. Stávalo se mi, že jsem četla kapitolu Katherine a říkala jsem si, proč dělá to a to, když má dělat něco úplně jiného a pak mi došlo, že se mi to vlastně plete s Kate. Ono to je způsobeno určitě i tím, že se obě dívky jmenují stejně. Ale zase hodně oceňují rodokmeny v úvodu, které hodně pomohou v orientaci a také - opět - poznámku autorky, ve které vysvětluje, co jsou fakta a co si sama přimyslela...

Závěrem? Prostě úžasné, čtivé, s prvky nadpřirozena a možností alespoň chvíli žít v Tudorovské Anglii a také za doby Richarda III. Který blázen do historie by to nechtěl zažít?

Nemůžu prostě hodnotit jinak než 6 hvězdičkami z 5 :)

7 komentářů:

Wanderer řekl(a)...

škoda, že mňa moc takéto knih neberú..myslím, ten historický nádych..ale vyzerá to zaujímavo, obálka a anotácia sú skvelé.. takže uvidím.. :)

Anonymní řekl(a)...

Já se na tuto knihu chystám dneska. Jsem si jistá, že mě nezklame :)
Jinak za necelý měsíc by měla vyjít nová kniha autorky - Jindřich VIII. - Král a dvůr. Na tu se těším neskutečně! :) - Katy

Freckles řekl(a)...

Já ti nevím. Četla jsem tu Princeznu Alžbětu, a sice jsem ráda, že jsem to přečetla, dost jsem se dozvěděla o Alžbětě a celé té době, ale na druhou stranu mě to občas trochu nudilo, rozhodně se nedá říct, že to bylo akční - a chápu, že to bylo historicky přesné, ale nevím, jestli je to zrovna můj šálek čaje. Co myslíš, je Nebezpečné dědictví lepší? Tedy, lepší pro mě, koho ty všední detaily tolik nebaví. Protože mě to zase dost láká, hrozně jsi mě navnadila, a navíc, Richard III. - no, White Queen, to mluví za vše, ne? :) Asi uvidím, jak se mi bude číst právě bílá královna. Mám ji doma a jsem zvědavá, jestli se mi to bude líbit jako seriál.
Mimochodem, co studuješ/chceš studovat? Že by něco s historií? :))

Ettelëa řekl(a)...

Freckles: Já to docela chápu, mě sice Princezna Alžběta naprosto uchvátila, ale je fakt, že já jsem do té historie fakt blázen, takže moje hodnocení je tím docela ovlivněné.
K Nebezpečnému dědictví - nejde říct, že by šlo o akční knihu, přece jenom, je to historický román a hlavními hrdinkami jsou mladé dívky, takže se tam většinou všechno točí okolo lásky, sňatků, atd. Ale zase je to hodně zajímavé v tom, že se tam prolínají dvě časové linie, to se mi líbilo hodně. Ale je fakt, že pro člověka, kterého to úplně nezajímá to asi bude chvílemi poměrně nudné a zřejmě se v tom bude i občas ztrácet, protože je to pořád samý titul, vévoda, hrabě a tak... Nevím no, řekla bych, že Weirová - protože je to historička a píše především literaturu faktu - je spíše pro ty, které opravdu zajímají detaily a historická fakta. Můžeš to zkusit, ale je to pořád podobný styl jako Princezna ALžběta no...

Každopádně, Bílá královna je dost jiná a myslím, že tobě se bude líbit více. Taky na ni budu co nejdříve psát recenzi... Ale je taková více akční a napsaná pro širší publikum. Tak asi tak. Ještě bych ti z té doby mohla doporučit knihu "Slunce v plné slávě" od Jean Plaidy, kterou jsem sice ještě nečetla, ale popisuje taky ty události, které byly v seriálu TWQ a myslím, že je to ještě o něco lepší než Bílá královna. Čtivější a napsané zajímavěji. Tak to zkus a uvidíš ;)

A ano, už brzo se budu hlásit na výšku a ráda bych studovala právě tu historii, tak uvidím, jestli to vyjde :D

Freckles řekl(a)...

Díky za obsáhlou odpověď! :) Tak já asi ještě uvidím, možná někdy v budoucnu. Na Jean Plaidy se podívám a já bych ti zas z historických doporučila Tajemství porodní báby od Sabine Ebertové - to bude taky asi spíš pro širší publikum, ale je to série, co mě bavila hodně :) Minimálně první tři díly, na 4 a 5 se teprve chystám :D

Takže další letošní maturant? Já chci zase na bohemistiku. No, budu držet palce :))

Anonymní řekl(a)...

Krásná recenze. Samotnou mě Nebezpečné dědictví opravdu nadchlo, ale měla jsem stejný problém. Obě linie se mi hodně motaly a postavy se mi pletly. Občas jsem si říkala - co ten tam dělá? Nemá být u té druhé? Ale jinak - naprosto úžasné! :)

Anonymní řekl(a)...

S úžasem zjišťuju, že nejsem blázen do anglické historie jen já. Reaguji sice později, ale přece. Ale proč píšu, k otázce, zda Katherine Plantagenetová opravdu existovala je jednoduchá odpověď a to linie rodiny Herbertů, kde je Katherine uvedená jako druhá manželka Williama Herberta, 2. hraběte z Pembroku a to v několika pramenech. Jinak kniha je vskutku úžasná, od této autorky mám už všechny knihy týkající se anglické historie. Je pravda, že zajatá královna se od nich trochu liší, zajímavá příběhem je také, ale na mě je tam dost vyzývavý popis sexu, který by mi tam rozhodně nechyběl, kdyby tam nebyl. Ale asi je důvod takový, že autorka chtěla podtrhnout povahu dvou mladých lidí, které ze začátku k sobě hlavně poutá sexuální chtíč. Díky Zajaté královně jsem se vrhla na historii zhruba od roku 1000, a je to ještě zajímavější období než období Tudorovců. Doporučuju

Okomentovat

Moc děkuji za každý komentář!