RECENZE: Milý Johne

Autor: Nicholas Sparks
Překlad: Hana Krejčí

Žánr: adult, romantika
Počet stran:272
Vydavatel: Ikar
Rok vydání: 2010
Anotace: Romantický příběh lásky amerického vojáka a mladé středoškolačky od úspěšného bestselleristy Nicholase Sparkse. John Tyree se stane vojákem, aniž by věděl, co všechno to obnáší. O týdenní dovolence se osudově zamiluje do Savannah, křehké a laskavé dívky. Jejich lásku ale podrobí tvrdé zkoušce 11. září, protože John musí do války. Dokáže láska překonat stesk a odloučení, ale i hlubší rozpory mezi milenci?

John Tyree žije dost nezajímavý a prázdný život. Se svým tátou, který ho vychoval docela sám, nemá zrovna ideální vztah, studovat ho nebaví, koníčky taky žádné nemá (kromě surfování) a tak se životem jen tak bezcílně poflakuje. A právě proto se rozhodne vstoupit do armády, i když ho to k ní nikdy nijak zvlášť netáhlo. Prostě má pocit, že tím dá svému životu smysl a směr, že mu to, být vojákem něco dá. A má pravdu. Díky tomu dospěje a změní se. A konečně má pocit, že to, co dělá, má nějaký smysl. Až do chvíle než na pláži, během své dvoutýdenní dovolenky, potká sympatickou a milou Savannah. V tu chvíli se pro něj všechno změní. Stráví se Savannah celý den a na jeho konci si uvědomí, že je do ní vlastně zamilovaný. Savannah jeho city opětuje a tak společně stráví nádherné dva týdny, během nichž se navzájem poznávají a jejich city se prohlubují. Ale John se musí vrátit zpátky do armády. Dává však Savannah slib, že se vrátí, jakmile mu skončí služba a pak se vezmou a stráví spolu zbytek života. A možná by to tak skutečně dopadlo, kdyby nepřišlo 11. září a s ním největší teroristický útok, který otřásl celým světem a změnil životy mnoha lidí. A to i ten Johnův, najednou totiž stojí před těžkou volbou - vrátit se ke své lásce nebo si prodloužit službu a bojovat za svou zemi? Jeho rozhodnutí všechno změní...

Romány tohoto typu jsem nikdy moc nečetla, myslela jsem si, že taková romantika není nic pro mě, ale poslední dobou jsem vypozorovala, že čtu čím dál více různých žánrů a že se nebráním prakticky ničemu. Ke Sparksovi mě přivedla naše milovaná Rodaw, která ho před nedávnem začala číst a protože většinou co se líbí Rodaw, líbí se i mě, řekla jsem si, že ho taky zkusím. O knize „Milý Johne“ jsem slyšela už dávno před tím, ale nikdy jsem se na ni moc nezaměřovala, ale ze Sparksových knih mě zaujala asi nejvíce, takže moje volba nakonec padla právě na ni.

Ještě ten den, kdy mi přišla, pustila jsem se do čtení. A byla jsem velmi mile překvapená. Už od začátku se mi totiž knížka četla krásně lehce a okamžitě mě zaujala. Příběh je sice docela jednoduchý - dva lidé se do sebe zamilují, ale jejich vztah musí fungovat na dálku a oni se s tím snaží vypořádat. K tomu si přidejte nějaké to drama, jako třeba 11. září a rakovinu a završte to něčím dojemným a hořkosladkým. To je nejspíše typický Sparks a klasické schéma jeho příběhů. Ale i přesto je to výborná kniha, ne všechny totiž musí být naprosto originální, pokud je příběh skvěle napsaný, charaktery jsou uvěřitelné a děj má hlavu a patu a dokáže zaujmout, nemusí být ani moc originální. Co se mi líbí je to, že se jedná především o příběh jako vystřižený z běžného života a právě tím jsou Sparksovy knihy tak oblíbené a jedinečné.

Musím se přiznat, že mě kniha jednoduše okouzlila, jak svou jednoduchostí, tak čtivostí. Všechny postavy jsem si zamilovala a s napětím očekávala, jak se budou jejich životní příběhy dále vyvíjet. Autor umí hodně dobře hrát na čtenářovy city a emoce a ví, jak u člověka vyvolat strach o postavy. A ten závěr? Ten byl nádherný a dojemný i smutný zároveň. Prostě takový reálný, nějak tak bych to totiž čekala i v reálném životě.

Nicholas Spakrks je bezesporu zkušený autor, který mě osobně přesvědčil a tak Milý Johne rozhodně není poslední kniha od něj, kterou jsem četla. V poličce už na přečtení čeká Poslední píseň, která vypadá taky hodně dobře.

Kniha vs. film
Ještě před přečtením knihy jsem si pustila film. Proč jsem to udělala tak a ne naopak? Protože jsem si film chtěla užít, což by už po přečtení knihy nemuselo být možné.
Teď, když mám za sebou i knihu a obě zpracování porovnám, nedokážu říct, jestli je lepší kniha nebo film. Líbí se mi obě, nejlepší je, když si to smíchám - něco z filmu a něco z knihy, protože tak to tvoří dokonalý celek. Četla jsem názory, že Channing Tatum a Amanda Seyfried se do hlavních rolí nehodí a že nejsou moc dobří herci. Mě osobně se ale oba moc líbili, hlavně Channing, ten mi do role Johna vyloženě sedl.
Jinak se film knižní předlohy drží vcelku slušně, až na pár drobností, ale kompletně změnili závěr. Ten knižní je takový daleko více realistický a uvěřitelný, kdežto filmový mi přišel až moc přeslazený, šťastný a romantický. Kromě toho konce se mi filmová předloha opravdu líbila a příjemně doplnila knižní zpracování. Já jsem spokojená.

Hodnocení:
Knize za sebe dávám 5 hvězdiček a filmu 4,5 hvězdičky.