RECENZE: Pandemonium

Překlad: Romana Bičíková
Série: Delirium
Díl: 2.
Žánr: young adult, dystopie
Počet stran: 304
Vydavatel: CooBoo
Anotace: Po útěku se Lena ocitne v Divočině a musí se smířit s faktem, že vše, co doposud prožila, lidi, co znala – to všechno je už jen minulost a neexistuje žádné předtím. Připojuje se ke skupině Nežádoucích, kteří mají v úmyslu proniknout do světa „za plotem", kde se zúčastní velké demonstrace. Tu uspořádal ABAD – Amerika bez amor deliria – organizace hlásající nevyhnutelnost léčby. Když se však Lena setká s Julianem, synem zakladatele ABADu, klukem, jenž zosobňuje všechny její hodnoty, ani netuší, že se jejich osudy zkříží víc, než by si kdy pomyslela.

Jak se žije ve světě bez lásky, jsme se dozvěděli v prvním díle dystopické série Delirium. Teď je načase poznat svět za ploty, kde se rozkládá Divočina, v níž žijí lidé, kteří se odmítli lásky vzdát. A právě tam se dostala naše hlavní hrdinka Lena, která celý svůj dosavadní život prožila ve lži a teď je vržena do úplně neznámého světa, kde si musí sama poradit.
Leně se na konci Deliria podařilo utéct z prolhaného Portlandu do svobodné Divočiny. Nebezpečný útěk podnikla z jediného důvodu – z lásky k Alexovi, kterého by musela ve svém bývalém světě, kde je láska pokládána za smrtelnou chorobu, opustit. Jenomže to nevyšlo tak, jak si to zamilovaná dvojice představovala. Alexovi se útěk nezdařil a Lena je přesvědčená, že byl zabit. A tak se musí novým a neznámým světem pracně probojovávat sama a získat v neznámé společnosti své místo.

V prvním dílu autorka své čtenáře především seznamovala s tím, jak to v téhle dystopické sérii všechno chodí. Delirium bylo opravdu především popisné a o nějakou akci byla docela nouze. V Pandemoniu se rozhodla trochu pozměnit taktiku. Největší změna je patrná hned na první pohled. Je to odlišné rozdělení kapitol na „tehdy“ a „teď“. Tyto dvě časové linie se pravidelně střídají a jsou zajímavým osvěžením příběhu, i když je pravda, že linie odehrávající se v minulosti a popisující Leniny začátky v Divočině vyzněla poněkud do neurčita a čtenář z ní tak může mít dost rozpačitý pocit.

Hlavní hrdinka se nám taky pěkně změnila. Z ustrašené a nejisté holky se rázem stala odhodlaná bojovnice. Alexovo místo navíc nahradil nový lamač dívčích srdcí Julian, který se až nápadně podobá staré Leně z Deliria. A je to tady zase – zakázaná láska, jenom naopak než tomu bylo u předchozího dílu. Je pravda, že spolu s Julianem se v příběhu objevuje už tak klišoidní milostný trojúhelník, který prostě musí být úplně v každé knize pro dospívající, ale v Pandemoniu kupodivu vůbec nepůsobí nepřirozeně.

Co se vůbec nezměnilo, je Laurenin styl, kdy upřednostňuje popisy nad přímou řečí. Další věc, která je úplně stejná jako v Deliriu, je naprosto šokující a neskutečně otevřený konec. V prvním díle takový konec seděl a nechal čtenáře bezradně civět s otevřenou pusou, ale v Pandemoniu to působí už poněkud násilně a uměle. Navíc každý čtenář už od začátku prostě musí tušit, jak to dopadne, takže autorce to s tím, že šokuje a překvapí, trochu nevyšlo.

Pandemonium se od Deliria v mnohém liší – je akčnější a napínavější – ale v mnohém je prakticky stejné. Když se nad knihou po dočtení zamyslíte, dojde vám, že schéma příběhu v Pandemoniu je vlastně úplně stejné jako v Deliriu, jen je opačně. Závěrečný díl trilogie vyjde u CooBoo už brzy a rozhodne se v něm nejen to, koho si vlastně Lena nakonec vybere…

Hodnocení: 5 hvězdiček
 ________________________________________________________________
Recenzi najdete také na Fantasy Planet!