RECENZE: Marie Antoinetta: Soumrak rozmařilosti

Překlad:Tereza Horáková
Série: Marie Antoinetta ve třech dějstvích
Díl: 2.
Počet stran:360
Vydavatel: Domino
Anotace: Co zůstalo skryto za okázalou garderobou a výstředními účesy?
Když Marie Antoinetta roku 1774 usedla po boku manžela na francouzský trůn, bylo jí pouhých osmnáct let. Mnozí hodlali jejím prostřednictvím získat nemalý politický vliv, avšak jejich naděje záhy zašly na úbytě. Od francouzské královny se totiž očekávaly pouze dvě věci: půvabný zevnějšek a následník trůnu. V naplnění druhého, zásadnějšího poslání Antoinettě bránil panovníkův liknavý postoj k manželským povinnostem – a možná právě proto se upnula k povrchním kratochvílím. Hedvábné toalety, výstřední účesy, oslnivé šperky či nekonečné karetní večírky však jen zastíraly bolest duše týrané podlými intrikami a nepřetržitými zákulisními boji o moc.

Královnin trpký úděl nakonec nedokázal zmírnit ani příchod vymodlených potomků. Mateřské radosti kráčely ruku v ruce s bolestí a žalem. Ludvík XVI. sice svou choť zahrnul přátelstvím, nikoli však opravdovým něžným citem, a proto hledala oporu u své tajné lásky, švédského hraběte von Fersen. Během neblaze proslulé aféry s náhrdelníkem vyšlo najevo, že Versailles ani Francie nikdy nepřijaly někdejší rakouskou arcivévodkyni za svou. Nespokojení poddaní rádi uvěřili štvavým pamfletům, které Antoinettu líčily jako zpustlou a rozhazovačnou madame Deficit. Blížil se den, kdy královna bude muset začít bojovat nejen o dobrou pověst, ale také o osud celé monarchie, bourbonského rodu... a životy svých blízkých.

Soumrak rozmařilosti je druhým dílem z plánované trilogie o životě poslední francouzské královny Marie Antoinetty. Předchozí díl skončil ve chvíli, kdy byla Marie Antoinetta prohlášena za královnu Francie a její manžel Ludvík XVI. usedl na francouzský trůn jako další panovník.

Pokračování začíná poněkud neobvykle prologem v roce 1786, který je předzvěstí události, jenž bude vrcholem celé této knihy.
Ludvík XVI.
Po prologu ale příběh plynuje navazuje na předchozí děj. Ocitáme se v roce 1774, tedy na počátku vlády Ludvíka XVI. a pozorujeme, jak se s celou situací vyrovnává hlavní hrdinka - Marie Antoinetta. Ta musí čelit nejednomu nelehkému úkolu, ale především ji tíží, že stále, ani po několika letech manželství, nebyl její sňatek naplněn a ona tak pořád nečeká dědice francouzského trůnu.

Postupně sledujeme, jak se věci dále vyvíjí, jak se Ludvík XVI. vyrovnává s nelehkou situací ve své zemi, jak se Antoinetta snaží být dobou královnou, ale zároveň vše přizpůsobuje k obrazu svému. Sledujeme její další život od nelehkého sbližování s odtažitým manželem, přes vytoužené mateřství a tajnou lásku až po známou aféru s náhrdelníkem a počátek nepokojů ve Francii.

Život ve Verasilles není vůbec tak jednoduchý, jak se může na první pohled zdát. Za elegantními vějíři, napudrovanými účesy a namalovanými tvářemi se skrývají závist a pomluvy, které jsou směřovány hlavně na nebohou Toinette, která je zmítána mezi povrchní francouzskou šlechtou a svou matkou Marií Terezií. Na jednu stranu se snaží dostát své povinnosti, udávat ve Francii tón a módu, na straně druhé je svou matkou kárána za přílišnou marnivost.

Její život zkrátka nebyl tak snadný a jednobarevný, jak nám občas bývá podsouváno. Juliet Grey nám přináší zajímavý pohled na celou situaci ve Francii před začátkem Velké Francouzské revoluce i na kontroverzní postavu poslední královny, která patří k historickým osobnostem, opředených mýty a pověstmi. Nedívá se na věci jen z jednoho pohledu, ale poukazuje jak na negativní, tak i pozitivní stránky.

Marie Antoinetta
Mé očekávání, že díky tomu, že se jedná o trilogii, půjde o podrobný rozbor Antoinettina života, se splnila do puntíku. A naprosto mi to tak vyhovuje. Autorka píše velmi čtivě a přitom v knize najdete i rozsáhlé a detailní popisy života rozmařilé francouzské šlechty a prostředí Versailles. Díky této knize jsem načerpala mnohé nové vědomosti o této bouřlivé době a dozvěděla jsem se také mnoho zajímavostí. Mnohdy jsem až nevěřícně kroutila hlavou nad tím, jak tehdejší zbohatlíci žili a jak nechutným místem zámek ve Versailles ve skutečnosti byl.

Marie Antoinetta je mi - tak, jak ji popisuje autorka - velmi sympatická a Juliet Grey ji zachycuje jako rozporuplnou bytost, která zůstala nepochopená. I další postavy jsou velmi dobře propracované a autorka jejich charaktery vykresluje do nejmenších detailů tak, že jsou skutečně uvěřitelné.

Na příběhu je znát, že se Grey velmi intenzivně věnovala studiu dané doby i historických postav. Po historické stránce je totiž knížka opravdu přesná, obsahuje všechna důležitá data i události, ale samozřejmě není jen nějakým suchým výčtem historických faktů, naopak. Celý příběh je napsán svěžím a čtivým jazykem, obohacen i o nějakou tu fikci či autorčiny domněnky - přece jen se jedná o historický román. Co se mi velmi líbilo, byly francouzská slova a věty v textu, které přispívaly k autentičnosti.

Marie Antoinetta s dětmi
Také opět oceňuji seznam použité literatury a autorčinu poznámku na samotném konci knížky, v níž popisuje svou práci na Soumraku rozmařilosti a dozvíte se v ní mnohé zajímavé věci. Moc dobou věcí je i francouzský slovníček, ve kterém najdete některá slova či fráze, vyskytující se v textu, nicméně musím přiznat, že tam nebyly všechny.

Celkově se mi knížka velmi líbila a zařadila se k mým oblíbeným sériím. Doporučila bych ji všem těm, co se zajímají o historii a především o Francii. Ale i ostatním, které zajímá, jak se v minulosti žilo. Knížka je opravdu natolik zajímavá, že zaujme jistě i úplně laiky, kteří se o historii obvykle moc nezajímají. Dokonce ani nemusí příliš vadit, že jste nečetli předchozí díl, i když já bych ho raději doporučila nejdříve přečíst.

Nezbývá mi, než se těšit na vydání třetího a závěrečného dílu, v něm naplno vypukne Velká Francouzská revoluce a Marie Antoinetta bude muset čelit největší hrůze svého života...

Hodnocení: 5 hvězdiček *****
__________________________________________________________________