RECENZE: Tajný deník Anny Boleynové

Série: -
Díl: -
Žánr: historická fikce
Počet stran: 368
Vydavatel: Alpress
Rok vydání: 2012 (druhé vydání)
Anotace: Kniha nám přiblíží osud dvou nejznámějších žen anglické historie. Obě milované i nenáviděné Jindřichem VIII., obě vášnivé a tvrdohlavé ženy: Anna Boleynová byla královnou jen tisíc dní, její dcera Alžběta I. přes čtyřicet let. Bláznivě zamilovaný Jindřich, tehdy ženatý s Kateřinou Aragonskou, propadl kouzlu Anny Boleynové. Jeho vášnivý cit k ní se rozhořel s takovou silou, že téměř otřásl základy Anglie a křesťanství. Protože papež odmítl manželství s Kateřinou rozvést, Jindřich se od Říma odtrhl, založil anglikánskou církev, té se postavil do čela a s Annou se oženil. Vášeň však vyhasla stejně rychle, jako vzplála, a když mu Anna porodila místo vytouženého syna dceru Alžbětu, bez milosti ji zapudil. Anna upadla v nemilost a skončila na popravišti, avšak její tajný deník, který si bez vědomí krále vedla, ji přečkal. O mnoho let později se dostal do rukou mladé královně Alžbětě. Až z jeho stránek se dozvěděla o své ostouzené matce pravdu. Historický román Tajný deník Anny Boleynové od autorky Robin Maxwell vás uchvátí svým realistickým pohledem i příběhem hlavních postav.

Tahle knížka mě v knihkupectví okamžitě zaujala a to především proto, že jsem zrovna v té době dočetla úžasnou knížku Princezna Alžběta - o které se tady neustále zmiňuji, ale musíte mi to prominout, protože na mě zkrátka velmi silně zapůsobila - a ještě se mi nechtělo ten příběh opouštět, chtěla jsem číst dál... Princezna Alžběta skončila nástupem Alžběty na trůn a když jsem se v anotaci dočetla, že tato knížka se odehrává na počátku její vlády, řekla jsem si, že ji prostě musím mít a ještě ten den jsem se dala do čtení...

Tajný deník Anny Boleynové má dvě časové linie. Jedna z nich se odehrává právě na počátku vlády královny Alžběty I. Hrdinkou té druhé je její matka Anna Boleynová, jejíž příběh sledujeme prostřednictvím deníku, který se Alžbětě dostal do rukou.

Anna Boleynová patří k významným osobnostem historie a její příběh stále přitahuje a fiscinuje mnoho lidí. Byla druhou manželkou krále Jindřicha VIII. a době, kdy o ni usiloval se jen díky ní obrátila celá Anglie naruby. Byla to ona, kdo zapříčinil vznik nové anglikánské církve a odluku Anglie od papeže a Říma. Anna Boleynová je tajemnstvím opředená osobnost... Byla to jistě na svou dobu nezvykle silná a odhodlaná žena, která měla své názory, za kterými si pevně stála. Nikdy se úplně nedokázala podřídit muži a to ji nakonec zničilo. Většinou se o ní dozvídáme, že byla vypočítavá a bezohledná a vše dělala jen pro vlastní prospěch. Robin Maxwell ji ale líčí poněkud odlišně. Podle ní byla spíše obětí mocichtivých mužů. Byla to však velmi inteligentní a vzdělaná žena, která dokázala používat vlastní rozum a díky tomu udržela pozornost anglického krále celých neuvěřitelných 6 let, aniž by byla jeho milenkou. Osud jí však příliš nepřál a poté, co se stala královnou Anglie a nahradila tak svou předchůdkyni Kateřinu Aragonskou, stíhala ji jen smůla. Místo slibovaného syna totiž porodila dceru Alžbětu, čímž krále velmi zklamala a to byl počátek jejího pádu. Snažila se tedy aspoň všemožně podporovat svou dceru a usilovala o její štěstí. Bohužel jim nebylo dopřáno, aby spolu strávily více času, protože Anna Boleynová byla neprávem obviněna z cizoložství a popravena, když byly Alžbětě pouhé tři roky. Její dcera proto vyrůstala bez matky a později ji velmi rmoutilo, jak málo toho o matce ví, protože za života Jindřicha VIII. se o ní už nesmělo mluvit.

A nejspíše to trápilo i Robert Maxwell, která se proto rozhodla vytvořit tajný deník Anny Boleynové, do kterého zaznamenala její vzestup i následný pád. A tento deník pak vložila do rukou královny Alžběty, aby se jejím prostřednictvím dozvěděla, jak to s její matkou vlastně bylo. Žádný takový deník ve skutečnosti samozřejmě neexistuje nebo alespoň není dokázána jeho existence. Ale kromě toho nejdete v knize především fakta. Autorka na této knize usilovně pracovala šest let a během té doby nastřádala mnoho důležitých vědomostí o tudorovské Anglii i významných postavách té doby, takže je tento příběh opravdu postaven především na historických reáliích. K tomu autorka připojila jen náhled do myšlení jednotlivých postav a okořenila fakta domyšlenými detaily. Proto je Tajný deník Anny Boleynové velmi čtivým a záživným románem, ale kromě potěšení z četby napínavého příběhu čtenář získá i mnoho informací o životě dvou velmi zajímavých žen historie. Snad by se dalo vytknout to, že některým lidem by mohla připadat kniha chvílemi poněkud zdlouhavá a rozvleklá, ale nemyslím, že je to na škodu. Autorka totiž klade velký důraz na popis pocitů a myšlení svých hrdinek tak, aby čtenář skutečně pronikl do jejich životů.

Tajný deník Anny Boleynové můžu vřele doporučit všem milovníkům historie, zvlášť těm, kteří se chtějí dozvědět více o osudu Anny Boleynové. Netvrdím, že je to nejlepší kniha o této zajímavé ženě a je nutné si uvědomit, že se nejedná o biografii, ale o historickou fikci, i když postavenou především na faktech. Něco si autorka jistě přikreslila podle svého, ale udělala to velmi dobře. Já osobně jsem knížku přečetla jedním dechem a krásně jsem se vžila jak do Anny, tak do Alžběty a bylo zvláštní, smutné i krásné zároveň pozorovat, jak se dcera konečně dozvídá všechno o své matce, kterou neměla nikdy možnost pořádně poznat. Po přečtení si jistě budete přát, aby takový deník skutečně existoval a aby si ho Alžběta opravdu přečetla...
Za mě knížka dostává 5 hvězdiček, opravdu se mi líbila...