RECENZE: Princezna Alžběta

Série: -
Díl: -
Počet stran: 456
Vydavatel: BB/art
Rok vydání: 2011
Anotace:Dramatická cesta k trůnu
Anglie po roce 1536 – sídlo nejskvělejšího královského dvora v britských dějinách. Pod nablýskaným povrchem však číhá zrada. Alžběta je dcerou Jindřicha VIII., jednoho z nejmocnějších králů, jaké kdy Anglie měla. Je dědičkou trůnu, ale to vše se změní, když dá Jindřich popravit pro zradu její matku Annu Boleynovou, kterou ještě přednedávnem tolik miloval. Alžběta je ale odhodlána přežít, postavit se těm, kteří ji chtějí zničit anebo jí využít pro své vlastní cíle, a vymoci si zpět své právo na důstojné postavení i anglický trůn.

Tudorovská Anglie mě fascinuje už několik let. Všechno to začalo populárním seriálem Tudorovci, který jsem si zamilovala. Později jsem začala pátrat, po tom, jak to bylo doopravdy, co je lež a jaká jsou vlastně fakta. Život v Anglii v 16. století, královský dvůr, významné osobnosti té doby, církevní reformace - to všechno mě začalo velmi zajímat. Pak jsem narazila na zajímavý film o královně Alžbětě, která mě taky fascinuje. Film popisoval první nelehká léta její vlády. Ale já jsem chtěla vědět víc. Proto jsem byla nadšená, když jsem začátkem tohoto měsíce v knihkupectví narazila právě na tuhle knížku, protože ona byla tím pravým ořechovým, přesně to jsem si chtěla přečíst. Tahle úžasná knížka mi totiž vyplnila mezeru mezi seriálem Tudorovci, který končí smrtí Jindřicha VIII. a filmem Královna Alžběta, který se zabývá její vládou. Kniha Princezna Alžběta vykresluje do nejmenších detailů život lady Alžběty, dcery velkého krále Jindřicha a mnohými opovrhované Anny Boleynové, od útlého dětství až po vytoužený nástup na anglický trůn.

Anglie roku 1536, sídlo Hatfield - přesně tam se ocitáme na samotném počátku příběhu. Marie, dcera krále Jindřicha jeho první ženy Kateřiny Aragonské přijíždí navštívit svou nevlastní sestru do jejího sídla. Ale přiváží s sebou nemilou novinu... Malé Alžbětce přijela sdělit, že její matka Anna Boleyonová byla popravená a ona - její dcera - byla prohlášená za nemanželskou a vyřazena z nástupnické linie. Alžbětě byly pouhé tři roky...
Takto neslavně začíná dechberoucí příběh nejslavnější panovnice Anglie.

Alison Weirová rozhodně není v tomto žánru žádnou začátečnicí. Napsala už mnoho knih, zabývajících se životem Tudorovců a všechny jsou hodnoceny opravdu vysoko. Snad nejslavnější je kniha Šest žen Jindřicha VIII., ve které líčí fascinující osudy všech šesti žen tohoto slavného panovníka. Avšak v knize Princezna Alžběta se rozhodla zaměřit na další významnou osobnost anglických dějin a to na slavnou Alžbětu. Rozhodla se však svůj příběh napsat jinak než všechny ostatní. Místo, aby se zabývala její slavnou vládou, která bývá nazývána Zlatým věkem Anglie, rozhodla se čtenářům ukázat, jak tato mocná panovnice vyrůstala a že to rozhodně neměla jednoduché. Nejspíše všichni znají slavnou Annu Boleynovou, druhou manželku ze šesti žen Jindřicha VIII. Byla zavržena, obviněna ze zrady a cizoložství a následně popravena v Toweru. A její jediná dcerka, která měla být vytouženým chlapcem a dědicem trůnu, zůstala na světě opuštěna, vyčleněna z královské rodiny a označena za panchartku. Počátek jejího života nebyl jednoduchý a Alison Weirová ho popisuje do nejmenších detailů. Ukazuje čtenářům, že i přes mnoho bolesti, které musela Alžběta v mládí protrpět, byla stále hrdá a vznešená, pravá dcera svého otce. A také velmi, velmi inteligentní...

Kniha je rozdělena do tří částí. Ta s názvem Králova dcera popisuje její útlé dětství s vrtkavou královou přízní. Autorka líčí krásy Jindřichova dvora, obzvlášť zajímavé mi připadaly Vánoce u dvora, které Alžběta tolik milovala. Setkáme se zde také s dalšími Jindřichovými manželkami - s Annou Klévskou a Kateřinou Parrovou, která byla pro Alžbětu jako matka. Další část - Králova sestra pak popisuje události po Jindřichově smrti, kdy na trůn usedl Alžbětin nevlastní bratr - a jediný Jindřichův syn - mladičky Eduard. Protestantská Anglie se v tu dobu ocitá v rukou ctižádostivým mužů, toužících po moci. Alžběta v poklidu žije spolu s Kateřinou Parrovou v Chelsea a objevuje první nástrahy lásky. Poslední část s názvem Královnina sestra se zabývá krutou a krvavou vládu její sestry Marie, která se rozhodla navrátit Anglii katolické víře. V té době Alžběta zažívá nejtěžší chvíle svého života a stojí jen kousek od toho, aby ji potkal stejný osud, jako její matku.
Všichni sice víme, jak celý příběh dopadne, tedy slovy - "Královna je mrtvá. Ať žije královna!" a Alžbětiným nástupem na trůn, ale přesto (nebo právě proto) tato kniha stojí za přečtení. Všichni sice vědí, jak Alžběta vládla, že nikdy neměla manžela ani děti, ale jak k tomu došlo? Co předcházelo těmto událostem? Proč se Alžběta později chovala tak, jak se chovala? Jaké byly první roky jejího života a co vedlo k tomu, že se stala jednou z nejslavnějších osobností dějin? Na všechny tyhle otázky dokáže toto kniha lehce odpovědět.
A nejen to, že se autorka striktně drží historických reálií, dělá z knížky úžasné čtení. Je napsána s lehkostí a velmi čtivě. Nejedná se jen o suchý výčet událostí a dat. Je to historický román a to velmi poutavě napsaný. Alison Weirová má opravdové kouzlo a dokáže oživit historii, protože, když čtete tuto knihu, máte pocit, jako byste se ocitli v 16. století a všechno prožíváte spolu s Alžbětou. V knize nechybí napětí, ani humor a romantika. A o to lepší je to zážitek, když víte, že to všechno se ve skutečnosti stalo! Bude vám běhat mráz po zádech z toho, jaká to byla doba a co všechno musela mladá princezna přetrpět.
Kniha je navíc na konci doplněna poznámkou autorky, ve které vysvětluje, co všechno jsou fakta a co si sama na základě pověstí do příběhu přidala, což považuji za více než dobrou věc, protože vždycky, když čtete historický román je dobré vědět, co všechno je skutečnost (i když úplně to stejně nikdy nezjistíme...).

Autorka má můj velký obdiv, protože dokázala napsat knihu, která vám nejen osvětlí historická fakta a mnohé souvislosti, ale také se u ní perfektně zabavíte. Už dlouho se mi nestalo, že by se mi po dočtení nějaké knihy "stýskalo" po jejích postavách a prostředí, ale tady se mi to stalo. Pořád jsem musela přemýšlet o všem, co se v průběhu příběhu odehrálo a ani jsem se nemohla pořádně soustředit na cokoli jiného. To dokáže jen opravdu dobrá kniha a Princezna Alžběta je pro mě nejlepší knihou, kterou jsem tento rok přečetla. Proto, pokud máte aspoň trochu rádi historii nebo se chcete dozvědět více o téhle fascinující osobnosti, rozhodně neváhejte a knihu si přečtěte - věřím, že nikoho nezklame!

Hodnocení: Dala bych jí ještě více než 5 hvězdiček!