úterý 1. ledna 2013

RECENZE: Kacíř a čarodějka


Autorka: Philippa Gregory

Překlad: Jana Pacnerová
Série: Řád temnot
Díl: 1.
Žánr: historická fikce
Forma: hardback
Počet stran: 272
Vydavatel: Fortuna Libri
Rok vydání: 2012
Anotace: Píše se rok 1453 a vše nasvědčuje tomu, že se blíží konec světa
Klášterní novic Luca Vero je na rozkaz tajemného cizince uprostřed noci zburcován a odvlečen ze své cely. Cizinec jej nejprve obviní z kacířství, aby mu nahnal strach a pak jej vyšle na dlouhou cestu Evropou, kde má Luca, mimořádně nadaný mladík, hledat stopy Ďábla a vykonávat soud nad zběhlými křesťany.
Lukova první cesta vede do kláštera Lucretili, kde se setkává s mladičkou abatyší Isoldou, jež se právě ocitla v nesnázích: V klášteře je proti své vůli – poslal ji sem bratr, aby se mohl zmocnit jejího dědictví a navíc jeptišky začaly trpět podivnými vizemi, chodily ve spánku a na těle se jim objevily krvácející rány. Isolda je obviněna, že je očarovala temnou magií a má být upálena jako čarodějnice. Luca ale hledá pravého viníka…
Hrdinové tohoto příběhu čelí nejtemnějším hrůzám středověku – černé magii, vlkodlakovi i šílenství. Na cestě však nacházejí také pravdu, přátelství a dokonce lásku.


 Na počátku příběhu se ocitáme v roce 1453 v Římě v Andělském hradě, kde se setkáváme s jedním z hlavních hrdinů, s Lukou Vero. Ten je za podivných okolností obviněn z kacířství pro svou lásku k číslicím a vůbec nejrůznějším vědomostem. Svatý Otec ho však díky jeho nepopiratelné inteligenci pověří důležitým úkolem - cestovat po světě a vyšetřovat různé pochybné události a osoby a popřípadě je obvinit z čarodějnictví a náležitě je potrestat. Luka svůj nový úkol přijme s hrdostí a je odhodlaný odhalovat pravdu. Spolu s ním se na podivnou cestu vydá i jeho jediný přítel, "přihlouplý" Freize a písař Petr...
Ve stejné chvíli se mění život i další hlavní postavě - Isoldě, dceři pána z Lucretili, který právě umřel. I když měl Isoldu její otec velmi rád a vychovával ji tak, aby jednou zdědila jeho panství, na smrtelné posteli však podle jejího bratra změnil názor, odmítl se s ní rozloučit a pověřil svého syna, aby jí dal nabídku - buď si za manžela vezme otcova přítele, muže, kterého nemiluje nebo půjde do kláštera. Isolda nedokáže uvěřit, že by jí otec něco takového udělal, ale nemůže proti tomu nic udělat. Onoho muže si vzít odmítne a tak je nucena odejít do kláštera, spolu s ní tam odejde i její služebná a věrná přítelkyně Ishrag. Avšak po jejich příchodu se v klášteře začnou dít podivné věci, zlé věci, možná ho navštívil sám Satan...
A tak se osudy Isoldy a Luka Very, který do kláštera přichází vyšetřovat, proplétají...

Už dlouho jsem si chtěla od Philippy Gregory něco přečíst, protože je to velmi známá spisovatelka historických románů a mimo jiné napsala i několik románů z tudorovské Anglie. Snad nejznámější kniha se jmenuje To druhé Boleynovic děvče, román spíše známý pod názvem Králova přízeň, který byl i zfilmován. Avšak tato autorka je také známá tím, že si ráda příběhy přikresluje podle svého a tak je v nich více fikce než historických faktů, na druhou stranu jsou zase velmi čtivé. Ale záleží na vkusu každého... Já jsem byla hodně ráda, když se mi do ruky dostala právě tahle knížka, protože mě zaujala jak svou obálkou, tak anotací, která slibuje opravdu zajímavý příběh.
Na první pohled mě zarazilo to, jak velká písmena tato kniha má. Ale potěšilo mě opět nádherné designové zpracování - na vnitřní straně obálky je opravdu nádherná historická mapa, další je pak uvnitř knihy a na počátku každé kapitoly je pěkná kresba.
Jelikož mě historie opravdu zajímá a fascinuje, s chutí jsem se pustila do čtení... Díky velikosti písma i jednoduchosti textu se Kacíř a čarodějka čte velmi dobře a rychle. Příběh dokáže zpočátku vtáhnout a čtenáře zajímá, co bude dál, později jsem však měla pocit, že příběh se zpomaluje a zpomaluje a ztrácí na čtivosti. I v této knize je znát, že se autorka příliš nedrží historických reálií, což by zase nemuselo tak vadit, kdyby si aspoň pohrála trochu více se samotným příběhem. Postavy mě nijak zvlášť nezaujaly, ani Luca ani Isolda mi nebyli příliš sympatičtí, snad i díky nepropracovanosti jejich charakteru. Daleko lépe na mě však působily postavy vedlejší, především Ishrag a Freize, na nich bylo aspoň něco zajímavého, Freize hýřil humorem a Ishrag působila tajemně, což dokázalo vzbudit moji zvědavost.
Nejzajímavější pro mě bylo vyšetřování v klášteře a vysvětlení těch podivných událostí. V tu chvíli měl příběh opravdu dobrou atmosféru a mnohdy jsem se do něj dokázala vžít. Ale celkově jsem u této knížky zažila lehčí zklamání, přece jenom jsem čekala něco trochu jiného. Myslím, že je škoda, že si s tím autorka trochu více nepohrála a nevložila do toho více "života". Není to špatný příběh, je to takový ten typ, co neurazí ale ani příliš nenadchne. Možná jsem měla jen přehnaná očekávání, protože každou knihu z tohoto nakladatelství, kterou jsem zatím četla jsem hodnotila hodně vysoko... Možná mi nesedl ten až příliš jednoduchý sytl psaní této autorky.
Vřele bych ale Kacíře a čarodějku doporučila mladším čtenářům, kteří se teprve s historickými romány seznamují. Doufám, že další díl se mi bude líbit trochu víc a jsem na něj každopádně zvědavá.

Hodnocení: Knížce dávám pěkné 3 hvězdičky.

 _________________________________________________
Knihu si můžete objednat na stránkách nakladatelství.
Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji nakl. Fortuna Libri.


 

1 komentářů:

E_V_E řekl(a)...

Túto knižku veľmi chcem, vyzerá úžasne 8) Historické veci ja môžem 8)

Okomentovat

Moc děkuji za každý komentář!