čtvrtek 26. července 2012

RECENZE: Banka těl - mladší



Bojem o přežití to jen začíná…

Dobrý den! Vítejte v Prime Destinations. Nejspíše jste bezprizorní Mladší, který potřebuje peníze. Nemějte obavy, čeká vás velmi příjemná odměna. A to, co po vás budeme chtít je tak jednoduché jako spánek. A naprosto bezpečné. Jen zavřete oči, otevřete je po pár měsících a bude z vás boháč. No uznejte, zní to dobře. Pojďte, ukážu vám, jak to u nás funguje…


Autor: Lisa Price
Překlad: Daniel Amcha
Série: Banka těl
Díl: 1.
Žánr: dystopie, cyberpunk, young adult
Forma: hardback
Počet stran: 346
Vydavatel: Fortuna Libri
Rok vydání: 2012
Anotace: Callie přišla o rodiče, když během války vyhladili všechny ve věku mezi dvaceti a šedesáti. Ona a její malý bratr Tyler, jsou na útěku, její svět se mění...



Prime Destinatios, společnost nazývaná také Banka těl je hrůzné místo. Callie si to také moc dobře uvědomuje, ale nutně potřebuje peníze pro svého nemocného mladšího bratra. A co je na Bance těl vlastně tak hrozného? Je to místo, kde jsou těla mladých lidí na určitý čas pronajímána Starším, tedy lidem, kterým je 100 a více let, aby si ještě alespoň chvíli užívali, jako za mlada… Není to moc pěkná představa, že si s vaším tělem bez vašeho vědomí někdo bude dělat, co bude chtít. Jistá omezení sice existují, ale jak jsou dodržována, to je věc druhá. Avšak Callie už nevidí jinou možnost. Poté, co vypukly biologické války, zemřeli všichni dospělí lidé. Tyto hrůzy přežili jen Mladší a Starší, kteří měli nárok na očkování. Mnoho dětí tak osiřelo a skončilo na ulici. Nikdo o ně nemá zájem a tak žijí, jak dokážou. Nesmějí pracovat, nesmějí bydlet v opuštěných budovách, jedinou možností jsou Instituce, podobající se vězení. Anebo Banka těl…

Tato kniha byla vcelku nečekaná, byla takovým překvapením od nakladatelství Fortuna Libri. A musím říct, že velmi milým. Prakticky jsem nevěděla, co bych měla od této knihy očekávat a možná i proto jsem byla velmi překvapená. Ze všeho nejdříve mě okouzlila povedená a zajímavá obálka, ze které až mrazí. A pak už samotný začátek mě nadchnul. Žádné zdlouhavé seznamování s postavami a celým světem, čtenář je rovnou vržen do děje. A to ostatní postupně nějak vyplynulo a vysvětlilo se v průběhu. To bylo na knize snad to úplně nejlepší, to, že se neustále něco dělo. Od první strany až po úplně poslední větu (bez legrace, opravdu to tak je) je příběh nabitý dějem a akcí. Je opravdu hodně čtivý a tak napínavý, že jsem měla problémy knihu odložit, tak mě pohltila. Nenarazila jsem na žádná hluchá místa či nudné, zdlouhavé pasáže, naopak, čekal mě jeden zvrat za druhým.
 Dalším obrovským pozitivem pro mě byla naprostá nepředvídatelnost. Vůbec jsem netušila, co se stane na následující straně a tak to bylo po celou dobu čtení.
A ještě k tomu všemu si přičtěte sympatickou hlavní hrdinku. Já jsem si Callie oblíbila okamžitě díky jejímu odhodlání, odvaze a lásce ke svému mladšímu bratrovi, díky kterému je schopná obětovat opravdu mnoho. Samozřejmě jsem si nemohla neoblíbit i Blakea, který byl prostě typický sympaťák, i když nakonec bylo všechno úplně jinak a já jen zírala s otevřenou pusou…
Když se zaměřím na samotný námět knihy, připadá mi velmi originální a hlavně zajímavý. Občas mi z té představy, že si těla Mladších pronajímají Starší, běhal mráz po zádech nebo jsem byla dokonce znechucená chováním těch lidí. Nedokážu pochopit, jak mohou být tak zaslepení a sobečtí.

Abych řekla pravdu, málokterá kniha v žánru Young Adult mě dokáže opravdu překvapit nebo dokonce nadchnout. To se mi zatím stalo jen u série Hunger games a pak až právě u Banky těl. Dostala jsem vše, co od dobré knihy očekávám a to je – čtivost, napětí, nepředvídatelnost a to, že ve mně příběh vyvolá množství nejrůznějších emocí od radosti a nadšení přes smutek, zklamání či vztek až po údiv. Jsem neskutečně natěšená na pokračování, protože ten konec byl prostě šokující. A tady se dostávám k jedinému negativu, které jsme našla a to, že si na druhý díl budeme muset nějakou tu chvíli počkat… Ale věřím, že to čekání bude stát zato.

 Hodnocení:
                 

Za poskytnutí recenzního výtisku bych chtěla poděkovat nakl. Fortuna Libri.
Knihu si můžete objednat na stránkách nakladatelství.

0 komentářů:

Okomentovat

Moc děkuji za každý komentář!