čtvrtek 10. května 2012

RECENZE: Malá ručka

Staré domy bývají strašidelné a co teprve, když se v nich stane nějaké neštěstí... Věříte na duchy? Ne? Ale co když vám jednoho dne při návštěvě takové starého domu vklouzne do dlaně malá ručka dítěte, které očividně není živé...


Autor: Susan Hillová
Originální název: The Small Hand
Vydavatel: Metafora, 2012
Žánr: horor, duchařina
Anotace: Staré domy mívají prazvláštní – a nebezpečné obyvatele… Od autorky knihy a předlohy ke stejnojmennému filmu Žena v černém. Když se antikvář Adam Snow náhodou ocitne v zahradě zpustlého starého sídla, stane se něco neuvěřitelného. Do dlaně se mu vplíží neviditelná malá ručka! Zpočátku je spíš zmatený, ale postupem času se dostaví záchvaty paniky, jako by ho někdo vlekl vstříc smrti. Jaké hrůzy se v polozbořeném domě a jeho kdysi skvostné zahradě, odehrály? Když mu však na cestě do odlehlého kláštera, kam si jede prohlédnout vzácnou knihu, v bouři skočí pod auto přízračné dítě, je jasné, že své děsy v Anglii nenechal. Všechno nabývá stále tajemnějších a zlověstnějších obrysů a s mrazivou jistotou spěje k nečekanému rozuzlení...


Adam Snow má dost zajímavou práci. Shání po světě vzácné knihy pro své zákazníky. Při cestě k jednomu svému stálému zákazníkovi zabloudí a skončí ve zpustlé zahradě opuštěného domu. Nedá mu to a porozhlédne se kolem, protože ho zahrada zvláštním způsobem přitahuje. Vypadá jako docela obyčejná, jen trochu zarostlá zahrada, tedy až do doby, kdy mu do ruky vklouzne ručka malého chlapce. Ale není to jen tak. Co je to za chlapce, kde se tam vzal a hlavně, co po něm vlastně chce? Zpočátku se nechová nepřátelsky, ale později se začne malá ručka chovat podivně a Adam se ocitá téměř na dně. Má strach, obává se, co se může stát, když ručce a podivnému chlapci podlehne. Ale skrývá se za tím daleko víc, než se zprvu může zdát. Opuštěný dům, nenávistná ručka, jezírko v zahradě a tajemství z minulosti...

Malá ručka je kniha Susan Hillové, což je také autorka knihy Žena v černém, která byla nedávno zfilmována. Když tyto dvě knihy porovnám, jsou si dost podobné, nicméně, Malá ručka se mi líbila ještě o něco více. Ráda se bojím, i když mnoho hororů jsem zatím nepřečetla. Zvlášť děsivé mi přijdou duchařské horory, navíc když těmi duchy děti.
Při čtení této knihy mi opravdu občas naskakovala husí kůže, ale rozhodně nečekejte nějaké potoky krve a spoustu akčních scén. Malá ručka je úplně jiná, autorka má svůj specifický styl a příběh stojí především na atmosféře, kterou autorka umí úžasně vylíčit. Díky tomu je příběh tajemný a ponurý.

Nejvíce se mi líbila část, kdy Adam pobýval v jednom odlehlém klášteře v horách. Kláštery mě fascinují a autorka ho tak krásně popsala.
Stejně jako u Ženy v černém, i u Malé ručky mě naprosto šokoval závěr knihy. Byl tak nečekaný, že mi vyrazil dech.

I když se jedná o poměrně tenkou knihu s nevelkým počtem stran, Susan Hillová dokáže napsat příběh, který nemusí mít stovky stran, a přesto působí uceleně. Občas mi některé pasáže připadaly poněkud nudné a chyběla mi nějaká ta akce, ale ten konec byl skutečně tak dobře napsaný, že to ty nedostatky vyvážilo. Na takovou knihu ale zkrátka musí být nálada a člověk si musí zvyknout na autorčin nezvyklý styl. Pak teprve si Malou ručku opravdu užije.

Na goodreads.com jsem knihu ohodnotila TŘEMI hvězdičkami z pěti, protože se mi líbila, ale díky nedostatku akce mi dělalo určité problémy ji dočíst. Nicméně, za velmi povedený závěr si zaslouží minimálně PŮL hvězdičky navíc.


Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji nakl. Metafora.
Knihu si můžete objednat na stránkách nakladatelství.

0 komentářů:

Okomentovat

Moc děkuji za každý komentář!