pondělí 23. dubna 2012

RECENZE: Stefanovy deníky - Prokletí

Určitě znáte v poslední době hodně oblíbený seriál The Vampire Diaries a jestli ne, minimálně jste o něm museli něco slyšet. Pokud však jste jeho fanouškem, zajisté víte, že je natočen na motivy knižních Upířích deníků od L.J. Smith a možná se se mnou i shodnete na tom, že seriál je daleko, daleko lepší. Ale kromě těch Upířích se nedávno na knižní scéně objevily i nové Stefanovy deníky, což je série inspirována seriálem. U nás před nedávnem vyšel už třetí díl s názvem Prokletí…

Název: Stefanovy deníky - Prokletí
Autor: L.J. Smith
Série: Upíří deníky - Stefanovy deníky
Díl v sérii: 3.
Počet stran: 224
Rok vydání: 2012
Nakladatelství: Fragment
Anotace: Propadli jste zcela Upířím deníkům? Zajímá vás, jaké události předcházely jejich ději? Pak si určitě nenechte ujít další napínavou upíří sérii, ve které vás opět čeká velká dávka napětí, tajemna a romantiky.

Stefan opustil New Orleans a odjel do New Yorku. Slíbil si, že se už nikdy nebude živit lidskou krví, a začal být znovu šťastný. Když už si ale myslí, že konečně opustil svou minulost, zjistí, že před bratrem nikdy nemůže uniknout. Damon má pro oba upíří bratry velké plány, ať se to Stefanovi líbí, nebo ne…
Toto je třetí díl v edici Stefanovy deníky.





Stefanovy deníky vypráví o životě bratří Salvatorů před děním v seriálu. V předchozím díle jsme hlavní postavu a vypravěče příběhu - Stefana opustili v docela nepříjemné situaci. V Prokletí se s ním setkáváme v Central Parku v New Yorku kam uprchl po děsivých událostech v New Orleans. Právě v této chvíli začíná se svou pověstnou zvířecí dietou. Je slabý, zoufalý a nenávidí sám sebe. Jednoho večera však v parku narazí na zraněnou, krvácející dívku a není divu, že má sto chutí ji vysát do poslední kapičky, když v poslední době nevycucl nic většího než veverku. Ale po vnitřním boji se přemůže, dívce pomůže a v náruči ji donese k ní domů. Zjistí tak, že její rodina je poměrně movitá a její otec se mu za záchranu jeho dcery touží odvděčit a až podezřele důvěřivě ho přijme do svého velkého domu. Je mu divné, že se k němu téměř všichni z rodiny chovají tak mile a přívětivě, když vypadá, jako kdyby vylezl z kanálu. Ale Stefan očividně není příliš bystrý hoch a mnohé mu docvakne až když je pozdě a na scéně se objeví jeho „milovaný“ bratr Damon, který má nejspíš všechny ty podivnosti na svědomí. Něco má za lubem a Stefan je bohužel příliš slabý, aby mu vzdoroval…

Byly doby, kdy jsem seriál The Vampire Diaries milovala a nesměla mi uniknout jediná epizoda. Díky tomu jsem se rozhodla pustit do knižní série Stefanovy deníky, doufala jsem, že bych se mohla dozvědět něco zajímavého z minulosti některých postav. První díl se mi líbil opravdu hodně, i když vesměs shrnoval dění, které jsem už znala ze seriálu. Druhý díl mě zklamal (snad i proto, že se tam tak málo objevoval Damon) a třetí? Ani nenadchnul ani nezklamal. Po příběhové stránce se mi líbil o něco více než díl předchozí, ale i přesto mi přijde děj knihy žalostný. Série má potenciál, mohla by být daleko zajímavěji zpracována, ale není. Jedná se o sérii, která vznikla za účelem zisku a snaží se přiživit na oblíbenosti seriálu. Je to série šitá horkou jehlou, na které si autoři příliš práce nedali. Ano, řeknu, že je to série odbytá. Už jenom celkový jazyk, jakým jsou knihy napsány, absolutně neodpovídá době, v níž se příběh odehrává a troufám si říct (i když to nemohu vědět s jistotou, neboť neznám originál), že to není chybou překladu. Nad mnohými výrazy jsem se musela usmívat a jen nechápavě kroutit hlavou, protože jsem si jistá, že něco takového by lidé okolo roku 1860 opravdu nepoužili.

Další věcí, která mi absolutně nesedí je Stefan jako vypravěč. To je samozřejmě můj osobní problém, ale když většinu stránek zabírají jeho zoufalé emocionální výlevy a neustálé fňukání nad tím, čím se stal a jak je k němu osud krutý, není se čemu divit, že to čtenáře dokáže docela otrávit. Proto si stále myslím, že by daleko lepším vypravěčem byl Damon a to nejen proto, že ho mám raději. Věřím, že by se Deníky prodávaly ještě lépe, kdyby byly Damonovy, protože co si budeme namlouvat, Damon je zkrátka oblíbenější postavou.

Nicméně, ráda bych řekla také něco pozitivního a to, že mě dost zaujal konec. Ano, většinu knihy jsem se úžasně nudila, ale konec byl opravdu zajímavý a dokonce padla zmínka o jedené další postavě, kterou dobře známe ze seriálu. V té chvíli jsem zbystřila, protože se konečně stalo něco podstatného. Díky Bohu za to, díky tomu se dokonce docela těším na další díl, protože jsem upřímně zvědavá, co se bude dít dál…
Ještě se také musím zmínit o obálce, což bude další pozitivní věc. Naše česká obálka je opravdu povedená a líbí se mi zatím nejvíce z celé série, protože je na ní má oblíbená seriálová fotka.

I přesto, že mě Prokletí zklamalo, musím říct, že se jedná o příjemnou oddechovou a lehkou četbu, vhodnou pro nudné chvíle o přestávkách ve škole či pro zdlouhavé cesty vlakem domů. S klidem mohu tuto sérii doporučit všem fanouškům TVD, kteří se chtějí dozvědět něco více o svých oblíbených postavách. Ale pokud nemáte rádi Stefana, raději neriskujte…

Za recenzní výtisk děkuji nakl. FRAGMENT.
Obálka a anotace: www.fragment.cz
Knihu si můžete objednat na stránkách nakladatelství.

0 komentářů:

Okomentovat

Moc děkuji za každý komentář!